Търговията с техника бележи 10% ръст през второто тримесечие на годината, спрямо първото. Наблюдава се засилено търсене на плазмени и LCD телевизори преди началото на световното първенство по футбол, обявиха днес от търговска верига „Технополис”.
Само за последните две седмици търсенето се е увеличило с 50% спрямо миналия месец, съобщи CEO-то Божидар Колев. Очаква се тенденцията към стабилизиране да се запази, тъй като потребителите преодоляват до известна степен негативното влияние на прогнозите за икономическа криза.
Фактор за раздвижване на пазара са увеличените креди от страна на финансовите партньори на търговските вериги. По данни на Технополис, само за първите 6 месеца на годината реализираният с кредити оборот е 18% от общите приходи, докато за цялата 2009 г. с кредити е реализиран 13% от оборота.
Най-стабилни остават продажбите на едрата бяла техника, където е отбелязан най-малък спад през 2009 г. Основен фактор за това е засиленото търсене на уреди от енергиен клас А. Над 90% от продаваните хладилници и перални са енергоспестяващи. Наложената тенденция се дължи на еко-офертите, при които се ползва значителна отстъпка от цената на новия уред, при връщането на стар.
Технополис отчита промяна в нагласите на потребителите като резултат от навлизането на нови технологии в бита. Най-голяма тя е в търговията с ИТ техника, където търсенето на преносими компютри изпреварва стационарните в съотношение 5 към 1.
Значително нараства делът на телевизорите с вградени цифрови ефирни и кабелни тунери, които заемат над 80% от продажбите. Очаква се до въвеждане на цифровия телевизионен формат в България през 2012 г., над 90% от домакинствата да притежават цифров приемник и да не се налага масово закупуване на допълнителни устройства за преобразуване на цифровия сигнал в аналогов.
При подмяна на телевизор предпочитани са плазмите и LCD приемниците от 32 инча при масовия и 42 инча при високия клас, за разлика от близкото минало, когато българинът е търсел 21-инчови приемници за масовия и 29-инчови за високия клас.
Динамиката в цените през последните години се определя от скоростното навлизане на нови технологии, което води до поевтиняване и достъпност на техниката, обобщиха от Технополис.