От всички неща, които се случват в живота ни, транзакциите по кредитните ни карти са последното нещо, което човек би искал да сподели открито, камо ли пък в социалните мрежи онлайн. Но точно това предстои да се случи – в крайна сметка нашите кредитни карти ще се окажат свързани със социални приложения като Twitter и Facebook.
Абсурдната на пръв поглед идея е дълбокото убеждение на Джак Дорси, създателя на оригиналната концепция за Twitter. За новите си идеи той разказа наскоро пред Technology Review.
Новото творение на Дорси се нарича Square (в превод – площад). Това е малка бяла приставка, която неговата компания произвежда и която се включва към мобилния телефон с помощта на конектора за слушалки. Така прикачено, устройството се свързва с приложение, инсталирано на телефона, което действа като касов апарат: вписва се определена сума и тя се таксува по сметката, принадежаща на кредитната карта, която на свой ред трябва да се прокара през слота на прикаченото бяло устройство.
Дорси и един все по-голям екип от програмисти, дизайнери и финансови специалисти от компанията му са започнали да изпращат “площадчета” на различни технологични маниаци за тестване. Идеята на фирмата е да прави пари от всяка транзакция (такса в размер на 2,75% + 15 цента).
Устройството е насочено главно към малките предприятия и едноличните търговци, които не искат да плащат хиляди долари за хардуера, нужен за въвеждането на плащания с кредитни карти. “Площадът” скоро ще се сдобие и с набор от уеб-инструменти, които ще направят възможно хората да следят плащанията и да търсят тенденции в тези данни.
Всичко това на пръв поглед изглежда като да няма нищо общо с Twitter, услугата за споделяне на кратки съобщения, която Дорси “сготви” заедно с колегата си Евън Уилямс през 2006 година. Но “площадът” и “чуруликането” могат евентуално да се обединят, смята Дорси. “Twitter не е социална мрежа. Това е място за изразяване на интерес; публикуването, ретуитването, споделянето на връзки са все начини за изразяване на интерес", казва той. “Плащанията също са начин за изразяване на интерес.”
Повечето хора днес надали биха “изчуруликали” своите финансови транзакции в интернет, но Дорси смята, че това бавно започва да се променя. "Помислете как човек си купува една песен онлайн – той би искал неговите приятели да узнаят, че си е купил точно тая песен от еди-коя-си група”.
Дорси очаква хората да започнат да се чувстват по-комфортно относно споделянето на това, за което си харчат парите. Устройството пък ще е позиционирано така, че да направи споделянето лесно за хората, като в същото време им позволява да контролират какво точно да споделят. При плащане с помощта на устройството се появява диалогов прозорец, който изисква потребителят да натисне бутон, с който да посочи дали да получи потвърждението за плащане по електронна поща или като текстово съобщение. Дорси отбелязва, че предстои добавянето на друг бутон, с който потребителят ще може да избере да “туитне” своята покупка, за да се похвали.