Откриха най-старата досега галактика

Зоркото око на Хабъл откри галактика, която е най-старата от всички известни до момента. Галактиката е отдалечена на 13,2 милиарда светлинни години от Земята, т.е. видян е космически обект, съществувал 480 милиона години след Големия взрив.

Откритието на група астрономи начело с Ричард Боуенс от Лейденския университет в Холандия е на границите на възможностите на телескопа Хабъл. Петното, обозначаващо галактиката, е било толкова неясно, че учените са сканирали участъка в продължение на 87 часа, а след това с месеци са анализирали снимките, за да се уверят, че са открили най-старата досега галактика.

Предполага се, че първите галактики са се появили 200-300 милиона години след Големия взрив. Хабъл обаче не е способен да ги открие. Очаква се това да направи наследникът на Хабъл – космическият телескоп на Джеймс Уеб, който НАСА планира да пусне през 2014 година.

Възрастта на космическите обекти, т.е. разстоянието до тях, се изчислява с помощта на червеното отместване – колкото по-далеч е даден обект, толкова повече неговият спектър е изместен към червения край. Отместването при новооткритата галактика е равно на 10,3, докато досегашният рекорд беше 8,3 за галактика, открита през октомври миналата година.