Мобилният ШЛ трафик у нас изпреварва темпа в ЕС

Мобилният широколентов достъп в България се увеличава бързо. Съгласно Доклада на Европейската комисия относно широколентова връзка, разпространението на мобилни широколентови услуги, измерено по броя на специализираните платки, модеми и ключове, към 1 юли 2010 г. е 2,3%. Една година по-рано този показател за България е бил едва 1%, стана ясно вчера на пресконференция за “умни” мрежи, организирана от Nokia Siemens Networks.

В сравнение с останалите държави-членки на Европейския съюз, България е сред страните с най-ниско разпространение, но мобилният широколентов достъп навлиза по-бързо от средния темп в ЕС, където показателят за разпространение на широколентовия достъп се е увеличил от 4,2% през 2009 г. на 6,1% към 1 юли 2010 г.
От друга страна, в България продължава бумът в продажбите на лаптопи, таблети и смартфони. През третото тримесечие на 2010 г. продажбите на преносими компютри бележат ръст от 16,8% в сравнение със същия период на 2009 г. По данни на българските мобилни оператори, през 2010 г. са били продадени около 280-320 хиляди смартфона, което е 15% от всички продадени мобилни телефони. Този ръст ще създаде необходимост от високоскоростна мобилна широколентова връзка и мрежи от ново поколение.
В света пазарът на смартфони през 2010 година е нараснал с почти деветдесет процента спрямо предходната година, според IDC. През първите три тримесечия продажбите на смартфони са достигнали 200,6 милиона, т.е. с 67,6% повече от продадените 119,6 милиона апарата за същия период на 2009 г.
През 2009 година абонаментите за мобилни широколентови услуги са надхвърлили 600 милиона, по данни на ITU. Но докато мобилните ШЛ връзки изпреварват фиксираните, то мрежите, които са подготвени да поемат тази нова вълна от мобилни данни, са малко.
Съчетанието от приложения, които са винаги активни, мобилност и масово навлизане на смартфони и мобилни устройства като iPad все повече ще поставя на изпитание операторите по целия свят. Мобилното сърфиране в интернет страда от ниски скорости за пренос, функционални сривове, претоварване на батериите и т.н. Без подходящите “умни” мрежи потребителите не могат да използват пълноценно предимствата на новите устройства.
„Услуги, които са постоянно активни, следят непрекъснато вашия статус, местоположение, имейли и т.н., са много популярни и ценни за крайния потребител. Не винаги обаче човек се замисля как тези услуги влияят на мрежите и как това въздейства върху преживяванията в мрежата на потребителите“, каза Михаил Ангелов, мениджър „Маркетинг и бизнес развитие” на Nokia Siemens Networks.
Освен преноса на данни, умните устройства създават много сигнален трафик към мрежата (към контролната плоскост). В много случаи мрежите не са проектирани да обработват именно сигналния трафик, тъй като една умна мрежа трябва да балансира и удовлетворява потребностите на лаптопите и смартфоните, за да бъдат доволни потребителите на всички видове устройства.
Например, при гледане на видеоклип от YouTube на умно устройство се използва мрежов капацитет, достатъчен за едновременното изпращане на 500 000 SMS-а, а при използване на постоянно свързано приложение, например за мигновени съобщения или за местоположение, апаратът може да прозвънява мрежата веднъж на всеки 15 секунди. Това предизвиква недоволство у потребителите заради краткия живот на батериите и качеството на услугата.
Nokia Siemens Networks твърди, че е единственият доставчик, който вгражда в своите мрежи индустриален стандарт – вече използван от почти всички смартфони, който позволява трикратно намаляване на нерентабилния, причиняващ претоварване сигнален трафик, при едновременно удължаване на живота на батериите.
Други елементи от умните мрежи на компанията включват оптимизиране на обработката на сигналния и полезния трафик чрез максимално оползотворяване на мрежовия капацитет, а също и решенията Device Management и Identity Management, които осигуряват постоянна оптимизация на настройките на апарата за съответните видове услуги, спестяват ненужните прозвънявания от устройствата и позволяват безпрепятствена регистрация в приложенията.

Коментар