България яхва вълната на електромобилите

Министирът на икономиката Трайчо Трайков обеща стимули за индустрията на електромобилите

България стана една от деветте европейски страни, които подкрепиха стратегията на ЕС за чисти и енергийно-ефективни превозни средства, включително електромобили.

Инициативата предвижда и създаване на стандарт за оперативна съвместимост между електромобили и инфраструктурата за тяхното презареждане. Франция, Германия, Португалия и Испания са страните-основатели на тази инициатива, съобщи GreenTech.bg.

Създаването на стандартизирано, единно зарядно устройство за електромобилите в ЕС ще помогне за избягване на хаоса, какъвто се получи с разнородните зарядни устройства за мобилните телефони, посочи министърът на икономиката Трайчо Трайков по време на  конференцията “Електромобилите – предизвикателствата на новата мобилност“, проведена през седмицата в София.

Разработването на единния стандарт трябва да приключи до средата на 2011 г. България пък може да се похвали като страна с добър опит в съразработването на единни зарядни устройства, след като даде ключов принос за създаване на единното зарядно за мобилни телефони.

Производството на електрически автомобили е шанс за постигане на икономически растеж и България ще прегърне тази възможност, заяви министърът на икономиката. Отчитайки навлизането на електрическите коли в САЩ и Япония, Европа не може да си позволи да изостава в тази сфера, посочи министърът. Нужен е европейски реванш в тази област. Планът на ЕС за устойчив растеж залага на интелигентно развитие и икономия на ресурсите, затова електромобилите имат ключово значение.

“Това е нова индустрия, която предстои да се развива бурно, което значи, че има потенциал за икономически растеж”, посочи Трайков. Той обеща, че заедно с МОСВ, МФ и всички други отговорни ведомства ще се работи по изготвяне на “истински модел за стимулиране на тази индустрия“.

Министерството на икономиката все още няма готов проект за предложение за субсидиране на закупуването на електрически автомобил в България. Създадена е работна група, която да подготви предложението, но тя се още не е готова с конкретни модели.

Кога един голям автомобилен производител ще започне да предлага електрически автомобили в дадена страна до голяма степен зависи от това кога местното правителство ще осигури подкрепа за тази ниша – било то чрез субсидии, данъчни облекчения или друг метод. Това се разбра от презентациите на представители на някои от най-големите автомобилни производители, които се включиха в конференцията – Mitsubishi, Citroen, Peugeot, Chevrolet, BMW и др.

Междувременно, британският производител на задвижващи системи за електрически автомобили Liberty E Cars обмисля варианта да започне производството на свои електромобили в България. Фипмата е в процес на преговори с родното министерство на икономиката в търсене на привлекателни условия да базира производственото си звено у нас.

Liberty E Cars се похвали с първата по рода си луксозна, изцяло електрическа и изцяло 4?4 задвижваща система, наричана още „Range Rover в електрически вариант“. България е една от страните, които Liberty E Cars разглежда като възможна локация за свой завод за производство. Ако фирмата избере страната ни, това ще доведе до разкриване на над 700 работни места за специалисти.

Надяваме се българското правителство да ни предложи добри условия, сподели по време на конференцията Бари Шрайер, управител на Liberty E Cars. Той посочи още, че е доста оптимистично настроен относно бъдещия проект и перспективите за него у нас.

Liberty E Cars е партньор на проекта ZeroCarbon2020, в рамките на който от тази година у нас започва производство на електромобили в Стара Загора.

Един електрически автомобил би струвал около 20 хиляди евро при евентуално пускане на пазара у нас. Това обаче е цена без ДДС и, което е по-лошо, без батерията. Тя самата би струвала още около 10 хиляди евро. С тези думи министърът на икономиката Трайчо Трайков слезе от електрическия i-MiEV по време на тест-драйва, организиран като част от конференцията.

Именно батериите са най-голямата въпросителна в светлото бъдеще на електрическите коли. Високата им цена е първият проблем. В момента стойността на батерията формира 1/3 до 1/2 от крайната цена на електрическа кола. Другата половина от проблема е фактът, че батериите имат доста кратък живот в сравнение със самия автомобил – след 4-5 години каране притежателят на електрическа кола ще е принуден да замени амортизираната батерия с нова.

Важно е да се види какви икономически модели ще са приложими, коментира министър Трайков относно този проблем. По думите му, някои производители на автомобили заедно със своите индустриални партньори прибягват до схеми като тази, при която батериите за електромобили се отдават под наем, вместо да се купуват от собственика на колата. В други случаи производителите дават дългосрочна гаранция за батериите от порядъка на 8 години, за да успокоят пазара и да вдъхнат доверие в новата технология.

Именно към облекчаване на тежестта, произтичаща от цената на батериите, ще са насочени голяма част от усилията на правителството за подпомагане придобиването на електрически автомобили от гражданите. Това може да са директни субсидии, данъчни облекчения и др.

Добра новина е, че електрическите автомобили ще могат да се паркират безплатно в центъра на София, в сините и зелените зони, обяви кметът на столицата Йорданка Фандъкова. Това е част от опитите на столичната община да работи за подобряване н качеството на живот в големия град и в частност развитие на екологията.

Освен, че ще позволи на електромобилите да се паркират безплатно в центъра на София, столичната община мисли и за изграждане на градска инфраструктура за зареждане на електромобилите чрез зарядни станции. “Имаме и договор с електроразпределителното дружество за за сътрудничество за изграждането на инфраструктура за зареждане на електромобили”, разкри Фандъкова. Вече са набелязани няколко места в града, удобни за разполагане на зарядни станции. Ще се обяви конкурс за изграждане на въпросните станции, а СО и ЧЕЗ обещават да облекчат всички административни процедури в процеса на изграждане.

Електрическите автомобили са нещо, от което България сама се отказа преди 20 години, посочи премиерът Бойко Борисов. Става дума за производството на електрокари. По онова време те бяха гордост на нашата индустрия, показваха се на всички международни панаири и се продаваха по цял свят, подчерта Борисов. България има право на амбицията и желанието да си върне тази позиция.

По думите му, електрическият транспорт е една добра възможност за развитие на електропреносните мрежи у нас. Произвеждаме 500 мегавата електроенергия и батериите на електрическите превозни средства – автомобили, влакове и др. – са прекрасен начин да съхраняваме тази енергия, подчерта Борисов. Около 25-30% от излишната мощност може да бъде съхранена по този начин.

Коментари по темата: „България яхва вълната на електромобилите”

добавете коментар...

  1. реалист

    Електричестите коли са умишлено саботирани и това за стимулиране на производството са някакви първоаприлски шеги.
    Никоя петролна компания няма да позволи производството на качествени и ефтини електрически коли така че ако искате да карате такава по добре си я направете сами.Вече има такива в България а и се продават готови пакети в мрежата.

  2. До-Петър

    Значи Петре с електрическа кола 100 км минаваш за 4лв(цена за тока).Дори и да струва 30 хиляди е супер като карането ще ми излиза стотинки на километър пич 😉 То сега една нова кола струва толкова и уж икономична пак 7-8 л/100 градско!!!!!!
    +това електрическата кола Nissan Leaf която се продава от няколко месеца в Япония и Щатите струва там 25 000 долара след данъчни облекчения като в тази цена влиза и батерията,и отделно Нисан ти дават 10 ГОДИНИ ГАРАНЦИЯ НА БАТАРИЯТА(което е направо чудесно) 😉
    Така че споко нещата вървят към добре 😉

  3. Петър Михайлов

    Браво!!! Пак има човек на правителството, който трябва да си изкарва парички и затова се започна с рекламите… Няма що… 20 000 евро+10 000 евро (батерия) + ДДС 20%… Супер евтино направо отивам да си взема една кола… Тя е не само евтина, но ще мога да си я паркирам безплатно в центъра на София… ако стигна до там… хахахахаххаа

  4. ATILA

    БРАВО – ВЕДНЪЖ И АЗ ДА СЪМ ДОВОЛЕН ОТ УПРАВЛЯВАЩИТЕ.
    ДАНО ВСИЧКО ДА НЕ ОСТАНЕ САМО ПРАЗНО ДЪРДОРЕНЕ.
    Думите са едно, а делата съвсем друго нещо.

Коментар