Все повече граждани на ЕС се възползват от публични услуги по интернет, според нов доклад на Европейската комисия за напредъка на електронното управление. Разпространението на този тип услуги в ЕС се е увеличило от средно 69% през 2009 г. на 82 % през 2010 г.
Когато властите предоставят повече услуги по интернет, намаляват не само разходите на държавните администрации, но и бюрократичните формалности за предприятията и гражданите, посочват от Комисията.
Макар и всички публични администрации да вървят в правилната посока, все още има различия между отделните държави. Има какво да се желае и в областта на електронните обществени поръчки.
В рамките на Програмата в областта на цифровите технологии за Европа, ЕС си е поставил за цел към 2015 г. всеки втори гражданин и 80% от предприятията да използват услугите на електронното управление.
„Когато държавите-членки предоставят пълен достъп до основните административни услуги по интернет, те могат да улеснят живота на своите граждани и работата на предприятията, като същевременно намалят собствените си разходи”, коментира заместник-председателят на Европейската комисия и комисар по цифровите технологии Нели Крус заяви.
Достъпността на 20 основни публични услуги, например регистрация на автомобил, данъчна декларация и регистрация на нова фирма, през 2010 г. вече е 82% – значително по-висока от 2009 г. (69%). Най-големи успехи в това отношение са постигнали Австрия, Ирландия, Малта, Португалия и Швеция, където целият набор от тези основни услуги е на разположение в интернет. Голям напредък в предоставянето на онлайн услуги постигнаха през изминалата година България, Италия и Латвия. Както показва докладът, услугите за търговските предприятия са по-развити от тези за гражданите.
Акцентът в доклада тази година пада върху нуждите на безработните и потенциалните предприемачи. В него се анализира начинът, по който държавните администрации намаляват бюрократичните формалности и предоставят целенасочен онлайн достъп до целия пакет публични услуги, необходими за започване на собствен бизнес или намиране на нова работа. Това може да се осъществи с помощта на интернет портал или автоматично; например при регистрацията на данъчен номер във връзка със започване на собствен бизнес автоматично се получава и идентификационен номер по ДДС.
В доклада се установява, че в Австрия, Дания, Естония, Ирландия, Швеция и Великобритания 55% от услугите, необходими за създаване на предприятие, се предоставят чрез предназначен за тази цел интернет портал или автоматично. От полезните услуги за безработните засега обаче само 46% са достъпни чрез специален портал.
Въпреки че 70% от публичните власти да са започнали да използват електронни обществени поръчки, като цяло те още не са много разпространени (според най-оптимистичните оценки представляват 5% от всички обществени поръчки) и съответно ползата от тях все още не е много голяма. При пълна достъпност и по-добро използване на електронните процедури могат да се спестят до 30% от разходите за обществените поръчки.
За първи път докладът разглежда и регионалното и местното измерение на електронното управление. При услугите, които се извършват главно на местно равнище, по-малките общини предлагат само половината от онлайн услугите на по-големите администрации.
Докато например на уебсайтовете на по-малките градове има информация за възможността да се поиска копие от удостоверение за раждане, големите градове предлагат направо и формуляри, които могат да се изтеглят от интернет. Това може да се дължи на факта, че по-малките местни администрации и гражданите предпочитат личния контакт или други по-традиционни начини на комуникация, или че малките администрации разполагат с по-малко възможности да предложат онлайн услуги.