Продажбите на CRM решения в България малко неочаквано са достигнали връх през кризисната 2010 година, сочат предварителни данни на агенция CBN – Pannoff, Stoytcheff & Co.
За периода 2001-2010 г. свои решения са внедрили 15 вендора и 20 интегратора в общо 30 икономически сектора в страната. Шест от двадесетте интегратори имат по пет и повече инсталации за периода, съобщи блогът на CBN.
Най-многобройни са клиентите от секторите на финансовите услуги, телекомуникациите и услугите за бизнеса. Прави впечатление, че цели 9 внедрявания са в стартиращи компании.
Топ 3 вендори по брой внедрявания на пазара в България през 2010 година са Dan Electronic, Microsoft и Oracle, сочат данните на CBN. Пълните резултати от изследването могат да бъдат поръчани от сайта на CBN.
Проучването показва един интересен факт – 75% от клиентите, внедрили CRM, са разполагали предварително с ERP система. Според CBN, пазарът на CRM решения в страната все още е в начален стадий и тепърва предстои много по-бурно развитие в този софтуерен сегмент.
Скоростта на развитие на пазара обаче, както и при ERP, зависи изключително много от маркетинга и политиката на знанието – както на вендорите, така и на интеграторите, посочват от анализаторската компания.
Чуждестранните инвеститори със среден и едър бизнес в България имат и познанията и практиките в CRM решения, но при повечето български компании липсва подобна основа. CBN съветва чуждестранните вендори в CRM решения в страната да мислят активно в тази посока.