Бизнесът рискува, ако не слуша ИТ отделите

Пропастта между ИТ отделите и бизнеса на компаниите, които обслужват, остава голяма, въпреки достъпните технологии и инвестициите в центрове за данни, направени през миналата година. Проучване на Quocirca разкрива, че само при 14% от анкетираните е налице съгласуваност между действията на ИТ отделите и бизнеса на компаниите. Още по-лошо, в края на 2011 г. този показател е паднал на 11%.

 

Всеки четвърти ИТ мениджър признава, че бизнесът определя своите стратегически задачи без да се допитва до ИТ хората при вземане на решения. Само 11% от организациите позиционират ИТ отделите си като стратегически партньор, който участва във всички бизнес проекти и прилагайки нови технологии носи реални ползи за компаниите. Често отношението към ИТ отделите е като към външни доставчици. Ръководството ги счита за група служители, на които се казва какво трябва да правят, след като вече е взето стратегическото решение.

В момента не се обръща внимание на този факт, но в бъдеще подобно отношение може да окаже силно влияние на корпоративните информационни центрове. Ако на ИТ отделите се гледа като на нестратегически доставчици на технически услуги, тогава те могат да бъдат напълно изнесени към външни изпълнители, които предлагат ресурси в облака.

Решение, при което се аутсорсват всички ИТ дейности, вкл.стратегия, внедряване и управление, е неправилно и неизгодно и за двете страни, смятат анализаторите. Това би изложило на голям риск стратегическите бизнес и ИТ решения, ако външният доставчик не може да се справи както собствения ИТ отдел.

Ролята на ИТ отдела се заключава в умения да идентифицира какво е необходимо на бизнеса в момента и в средносрочен период, да може да изпълнява сравнителен анализ какви функции са на разположение и какви ще трябват в перспектива, както и да дава препоръки какви предимства и недостатъци носят едни или други функции, разработени в самата компания или взети от облака. Тази философия определя и главните промени, които трябва да настъпят в ИТ отделите. Дълбоките технически познания за това как да бъде настроено ИТ оборудването, да се инсталират и поддържат операционните системи вече не е от толкова ценно за бизнеса, колкото по-рано. Опитни специалисти от външни компании биха могли ефективно да изпълняват тази задача.

ИТ отделите трябва да умеят да определят как дадена нова функция може да помогне за намаляване на риска и разходите за организациите, като едновременно с това повишава бизнес ценността на информационните технологии. От ИТ отделите се очаква също да знаят как новата ИТ среда може да управлява отношенията между притежателите на различно оборудване и доставчиците на услуги, да обезпечава сигурността на данните и да оптимизира взаимодействието с потребителите.

ИТ също така трябва да станат по-"тънки”, тъй като днешните технологии излизат извън рамките на организациите и се преместват в облака. Тази промяна е продиктувана от икономически съображения, доколкото ресурсите се поделят между много клиенти. Освен това облачната инфраструктура може лесно да се усъвършенства, когато основен бизнес на доставчика са ИТ услугите.

ИТ специалистите в компаниите, от своя страна, трябва да работят ръка за ръка с бизнес мениджърите. Те са длъжни да участват в обсъждането на делови въпроси и да съветват ръководството какво може да се направи на техническо ниво в комерсиални условия.

Връщането на ИТ отделите в процеса на вземане на бизнес решения може да изгради мост между компаниите и техните ИТ. Без тази промяна много организации могат да се окажат в технологична безпътица и над тях ще надвисне угрозата от изчезване, поради липса на възможности за ефективно развитие.

Коментар