Децата учат езици от все по-малки

Децата в Европа започват да изучават чужди езици на все по-ранна възраст. За първия си урок повечето малки ученици са между 6- и 9-годишни, сочи доклад, публикуван от Европейската комисия.

През последните години повечето държави са свалили началната възраст за задължителното чуждоезиково обучение, а някои предлагат такова дори в подготвителните предучилищни класове. Немскоговорящата общност в Белгия, например, осигурява обучение по чужди езици на децата още на 3-годишна възраст.

Докладът потвърждава, че английският определено е най-често преподаваният чужд език в почти всички европейски държави, а френският, испанският, немският и руският изостават далеч зад него.

През годините на задължителното образование все повече ученици в течение на поне една година изучават два езика. През 2009-2010 г. средно 60,8% от учениците в прогимназията са изучавали два или повече чужди езика, което е с 14,1% повече в сравнение с 2004-2005 г. За същия период делът на учениците в основните училища, които не изучават чужд език, е спаднал от 32,5% на 21,8%.

Английският е най-често преподаваният чужд език в почти всички 32 държави, обхванати от проучването – тенденция, която се е засилила значително в сравнение с 2004-2005 г. В прогимназиалния и гимназиалния етап на средното неспециално образование процентът на учениците, изучаващи английски, надвишава 90%. Делът на тези, които изучават езици, различни от английски, френски, испански, немски и руски, е изключително малък (0-5% в зависимост от държавата).

Докладът потвърждава и една изненадваща констатация – държавите, които изискват от бъдещите учители по езици да са прекарали известен период в страна, където се говори езикът, който ще преподават, са твърде малко на брой. Едва 53,8% от учителите по чужди езици, участвали в наскоро публикуваното Европейско проучване на езиковите компетентности, посочват, че са били за повече от месец в държава, в която се говори езикът, който преподават.

Зад тази средна стойност обаче се крият най-различни случаи: 79,7% от учителите в Испания са имали възможност за повече от месец да учат езика, който преподават, в страна, където той се говори, но такъв е случаят само при 11% от техните естонски колеги. Тези констатации повдигат въпроса дали „потапянето” на бъдещите учители в реална езикова среда следва да се счита за критерий за качество при подготовката им.

Значението на чуждоезиковото обучение ще бъде в центъра на вниманието на конференцията „Многоезичието в Европа”, която Комисията организира в Лимасол, Кипър на 26-28 септември.

Коментар