Над 75% от сайтовете за продажба на игри, книги, видеофилми и музика, които могат да бъдат изтеглени на компютър или на мобилно устройство, изглежда не спазват правилата за защита на потребителите, установи проучване на Европейската комисия. Най-тревожен в случая е фактът, че сред целевата публика на тези сайтове има и уязвими потребители, а именно – деца.
Потребителите трябва да се ориентират в лабиринт от договорни условия, за да разберат колко ще трябва да платят в крайна сметка. Децата пък често биват подлъгани да купят стоки, свързани с игри, за които се предполага, че са безплатни. В случай на възникнал проблем често пъти е трудно да се установи контакт с отдела за следпродажбено обслужване, тъй като на повече от една трета от уебсайтовете липсват данни за връзка.
През идните месеци националните органи ще трябва да отстранят нередностите на тези уебсайтове, заяви комисарят по въпросите на здравеопазването и защитата на потребителите Тонио Борг.
Проверени са общо 333 уебсайта в държави членки плюс Норвегия и Исландия, в т.ч. 159 сайта, които продават игри по интернет. Органите са набелязали 76% от всички уебсайтове (254 сайта), които ще бъдат проучени допълнително поради съмнения относно спазването на законодателството на ЕС в областта на защитата на потребителите. По-специално става дума за разпоредбите относно рекламата и основната информация за разходите и характеристиките на цифровото съдържание, която позволява на потребителите да направят информиран избор.
От проверените 55 сайта, на които се продават игри за деца под 14 г., 71% (39) изглежда не спазват разпоредбите на ЕС. На общо 230 уебсайта (69%) са публикувани условия, които се смятат за неравноправни, например потребителите нямат право да получат нов продукт или да поискат да им бъдат възстановени разходите, в случай че изтегленият продукт не работи.
Друг проблем е правото на отказ. Поради естеството на изтегляните продукти потребителят губи правото си да се откаже от договора, след като изтеглянето е започнало с неговото съгласие, с други думи, изтегленият продукт не може да бъде върнат. Търговците обаче са длъжни да уведомят потребителите за този факт преди покупката. На 141 уебсайта тази информация не е предоставена.
Често срещан проблем е липсваща информация за наименованието и адреса на търговеца: търговците са длъжни да посочват на уебсайта си своето наименование, пощенски и електронен адрес, за да могат потребителите да се свържат с тях в случай на нужда. На 121 уебсайта тази основна информация е липсвала.
След масовата проверка Комисията възложи допълнително проучване, което показа, че липсва информация относно географските ограничения: възможно е потребителите да не могат да използват изтегленото цифрово съдържание в страна, различна от тази, в която живеят, и търговците трябва да ги уведомят за това.
Освен това игрите, рекламирани като „безплатни”, често са свързани с плащане на по-късен етап: близо 9 от всеки 10 уебсайта не информират предварително ползвателите за допълнителните услуги или покупките срещу заплащане в хода на играта. Въпреки че тази информация често пъти е отбелязана в договорните условия, цените не са посочени ясно.
Статистиката показва, че все по-голям процент от европейските граждани купуват цифрово съдържание: през последните 12 месеца средно 79% от европейските потребители са използвали музикални услуги онлайн, а 60% – игри онлайн. Според източници от бранша, търговският обем на изтеглената музика в ЕС през 2010 г. е възлизал на 677 млн. евро.
Националните органи вече започнаха да се свързват с дружествата, като изискват от тях да представят обяснения или да коригират своите уебсайтове. Тези, които не го направят, са заплашени от съдебни мерки, водещи до налагане на глоби или дори закриване на уебсайтовете им.