Нова система ще следи за правата на видеото в интернет

От месеци YouTube се оплаква, че филтрирането на клиповете със защитени авторски права от своята огромна база данни е много трудно. Светлина в тунела обаче има.
Новата технология на MotionDSP за видео съответствие обещава да достави точна идентификация на клиповете, дори когато те са с променени размери, цветове или са редувани. Това ще улесни собствениците на медии да изпращат актове за нарушение на правата им. Потребителите също ще имат ползи от технологията, тъй като тя ще наложи нови правила за използване на видео.
Системата, наречена Ikena Copyright, генерира библиотека от части на съществуващо видео съдържание и след това използва същия алгоритъм за пристигащите видео материали, за да провери дали ще намери съвпадения. Основната иновация в системата Ikena е методът за генериране на парчета от видео материали: той използва движение вместо цвят, хистограми или аудио.
Проблемът с генерирането на видео парчета е, че повечето характерни свойства са лесни за прикриване. Парчетата, базирани на цветове или пикселна статистика, могат много лесно да бъдат заблудени от видео клипове, които са записани директно с камера от екрана на киното. Такива незаконни копия обикновено имат лошо аудио, цветове и слаба ротация на образа, породена от недостатъчно добрата камера.
А материали, взети от DVD или HD формат, могат да бъдат орязани, с леко сменени цветове, подрязани на 4:3, преоразмерени и отново компресирани – все неща, които могат да бъдат преправени, ако се използват парчета, базирани на пикселна статистика.
Но движението в материалите не се променя, освен ако модификацията не е радикална. Панорамата на камерата и движението на главните герои са в логическа връзка с цвета, формата, смените на компресията, а именно на това разчита Ikena, за да свърши своята работа.
Технологията изглежда много внушително, но MotionDSP все още не е готова да разкрие имената на компаниите, които тестват софтуера. Тя има желание да работи съвместно и със сайтовете като YouTube, и със собствениците на авторски права като филмови студия и ТВ фирми.
В един идеален свят всеки собственик на авторски права би позволил на MotionDSP да изследва цялата му база данни, за да събере необходимите сведения, които биха позволили на компанията да сканира за нарушения всякакви сайтове за видео споделяне. Сайтовете също биха имали полза от една такава работеща система, както показва скорошният съдебен иск срещу YouTube, повдигнат от Viacom.
Един от интересните аспекти на системата Ikena е, че тя може да бъде разгърната и използвана успешно, дори ако някои сайтове или студия не искат да сътрудничат. За момента YouTube може да използва системата Ikena, дори ако филмовите студия не доставят части от всичките си филми. Вместо компанията да увеличава своята база от данни „органично”, тя взема части от клиповете, които са били свалени от сайтове по нареждане на собствениците на авторските права.
По подобен начин, ако сайтове като YouTube не са съгласни, собствениците на авторски права могат да използват технологията. Достатъчно лесно е да се създаде програма, която да сваля видео материалите от сайта на YouTube, а след това да ги проверява с библиотеката на филмовите студия. А резултатите, които технологията показва, са повече от обещаващи.
А ако такава система наистина работи добре, то тя ще намали невероятно много споделянето на защитени с авторски права видео материали в големите сайтове за споделяне, но също така е възможно програмата да посочва за нарушения и законно използване на клип. Очевидно Ikena не можа да разпознае дали един кратък видео клип се използва правомерно, като например в кратък новинарски доклад или за други подобни цели.
В момента повечето студия просто преглеждат сайтовете за свои клипове и ако намерят такива, нареждат за свалянето им. С Ikena е възможен по-прецизен контрол. Филмовите студия могат да позволят предлагането на клипове от и над 4 минути с ниска резолюция. И докато честното използване на клипове няма да бъде засегнато от технологията, сайтове като YouTube могат само да чакат търпеливо появата на ограниченията и чак след това да започнат законова битка за това кое е честна употреба и кое не.
Очаква се в близките няколко месеца технологията да бъде тествана в реални условия. Ако тя проработи добре, много скоро ще бъде даден отговор на въпроса как би изглеждал YouTube без клиповете на The Daily Show.

Коментар