Google влиза на пазара на социалните мрежи

 
Пет месеца след като Facebook съобщи, че отваря платформата си за трети страни-разработчици, Google си постави за цел да отвори социалните мрежи още повече.

Търсачката се готви да пусне нещо, което се надява да стане стандартен набор от приложни програмни интерфейси – (APIs).

Този ход на Google ще спомогне за създаване на приложения, които ще работят в различни социални мрежи и уеб сайтове.

Платформата на Facebook е отворена в смисъла на това, че всеки може да пише приложения, които използват данни на сайта. Но такива програми работят само във Facebook, тъй като разработчиците трябва да използват специфичен за конкретната социална мрежа език.

Тенденцията обаче е програмистите да пишат приложения, които работят навсякъде. Новият проект OpenSocial APIs на Google е отворен от гледна точка на това, че разработчиците на софтуер могат да създават приложенията така, че те да работят на всеки уеб сайт, който избере да имплементира OpenSocial.

Приложенията ще имат достъп до данните с профилите на потребителите, приятелските списъци, както и до свързаните с приятелите обяви по стандартен начин.

OpenSocial предлага на програмистите три JavaScript и Gdata API-та за достъп до социални функции, както и средство за тестване (live developer sandbox) в социалната мрежа на Google – Orkut.

От Google ще предложат и инструмент, който да помогне на собствениците на сайтове да пригодят своите уеб страници за OpenSocial и за поддържане на форум. В момента Facebook и MySpace, двата пазарни лидера в пространството на социалните мрежи, не поддържат OpenSocial.

Много подобни сайтове обаче са възприели концепцията на Google, включително Orkut, hi5, iLike, Linkedln, Ning, Plaxo, Slide и други.

Коментар