Европейският съюз може да удари сериозно рекламния бизнес в интернет. В прицела на юристите е поведенческо таргетираната реклама в мрежата.
Според юридическия съветник на комисаря по защита на данните Габриеле Льовнау, таргетираната реклама е вмешателство в личния живот на човека, алармира TechCrunch.com. Системите за таргетирана реклама боравят с информация за предпочитанията на потребителите, в частност какви сайтове посещават и какви покупки правят в интернет.
Социалната мрежа Facebook, например, показва реклами на потребителите, които съвпадат с техните интереси, посочени в регистрационните анкети. ЕС обаче се кани да ограничи този тип реклама на територията на страните-членки, което ще бъде тежък удар за рекламния бизнес.
Очаква се темата да бъде обект на горещи дискусии през 2008 година, по думите на г-жа Льовнау. Специална работна група, отговаряща в ЕС за неприкосновеността на личните данни в интернет, ще нищи въпроса доколко таргетираната реклама нарушава личната тайна.
Същата група успя по-рано тази година да изиска от Google да намали срока за съхранение на данните от търсене в Европа на 18 месеца. Рекламната система на Google обаче е контекстно ориентирана и, за разлика от таргетираните системи, показва реклами в зависимост от съдържанието на страниците, а не според профила на потребителя. Засега ЕС няма никакви претенции към контекстните реклами.