Способността да четем и пишем – традиционната грамотност – не е достатъчна в наши дни. Хората трябва да отделят по-голямо внимание на това как да се изразяват ефективно и как да тълкуват това, което другите казват, особено в блогове, през търсещи машини или реклами, заяви комисарят по информационното общество и медиите Вивиан Рединг.
Всеки, стар и млад, трябва да участва в новия цифров свят. За тази цел продължителното информиране и обучение са по-важни от законодателството, допълва Рединг в съобщение на Европейската комисия по повод медийната грамотност, публикувано на сайта www.evropa.bg.
Медийната грамотност се отнася до всички видове медии, включително телевизия, кино, видео, уебсайтове, радио, видео игри и виртуални общества. Тя може да се обобщи като способност да се придобие, разбере, оцени и създаде медийно съдържание.
Обикновените хора все повече използват и създават онлайн съдържание, което е достъпно в целия свят. Все още обаче днес не всеки винаги може да разбере напълно контекста, в който един материал е написан, видян или прочетен, както и възможните последствия от публикуването на нещо самостоятелно. По тази причина всеки има нужда да развие нови умения като комуникатор и автор на съдържание, смята ЕК.
Съобщението на комисията е първият политически документ за медийната грамотност на европейско равнище в три области: рекламата, аудиовизуалните творби (в частност филмопроизводството) и онлайн медийна грамотност, която например ще предостави на гражданите по-добри знания за това как работят Google и другите интернет търсачки.
През 2008 г. ще стартира изследване за оценка на медийната грамотност. Според Вивиан Рединг, особено що се отнася до рекламата, популяризирането на медийната грамотност е много по-подходящ подход, отколкото застъпването за забрана на реклами.
Европейската комисия призовава държавите-членки да насърчат своите регулаторни органи да участват в по-голяма степен в повишаването на медийната грамотност на гражданите.