Пазарът на мобилни телефони забавя растеж

Ръстът на пазара за мобилни телефони ще се забави до едноцифрен още през тази година, прогнозира IDC. Анализаторите аргументират своите предвиждания с данни, показващи, че през последните три години ръстът в индустрията по време на коледните празници се е движел в интервала 18% – 30%, докато през Q4 на 2007 той е бил едва 11.6%.
Това означава, че очакванията пазарът да запази нивото си на растеж от последните няколко години са нереалистични. Ето защо IDC очаква през тази и през следващите години ръстът на пазара да бъде в едноцифрени проценти, писа CNET.
Въпреки забавянето на растежа, през четвъртото тримесечие на миналата година са били продадени 300 милиона хендсета. Общо за цялата 2007 г. са продадени 1.144 милиарда клетъчни телефона, което е с 12.4% повече, в сравнение с 2006.
Samsung Electronics измести Motorola от второто място в света, а лидер с голяма преднина е  Nokia. Корейската компания е отбелязала ръст, който е почти четири пъти по-голям от този на пазара, което се дължи на новите модели от висок клас, пуснати в САЩ и Европа, съобщават от IDC.
В същото време Nokia достигна пазарен дял от 40% през четвъртото тримесечие. Компанията е произвеждала средно по 1.5 милиона телефона на ден. Финландският гигант е можел да произвежда и по повече, но поради липса на компоненти, не е могъл да си го позволи.
В САЩ делът на Nokia е паднал на 5.1% през последното тримесечие на 2007, в сравнение с 5.9% от Q4 на 2006. За да възвърнат изгубения си дял, от компанията планират да пуснат между 6 и 12 нови модела в САЩ.
Ръстът на Nokia през Q4’07 се дължи най-вече на значителните продажби, реализирани в Средния Изток и Африка, както и на по-скромния растеж в Европа, Азиатско-Тихоокеанския регион и Латинска Америка.
Общите продажби на компанията за периода са нараснали с 5% на $10.9 милиарда в сравнение с $10.5 милиарда през Q4’06. Средната цена на продуктите на Nokia е паднала от $131 през Q4’06 на $123 през Q4’07.
Като цяло финландската компания е отчела доста успешно тримесечие, тъй като чистата й печалба възлиза на $2.7 милиарда, което е значително увеличение с сравнение с $1.9 милиарда през Q4’06.
Motorola запазва своята лидерска позиция на пазара в САЩ, но отчита значителен спад в чистата си печалба от цели 84%, достигайки едва $100 милиона в сравнение с $623 милиона през Q4’06. Общите приходи на американската компания са намалели с 18% на $9.65 милиарда за дадения период.
В края на четвъртото тримесечие на 2007 година Топ 5 на глобалните производители на клетъчни телефони се формира от Nokia с пазарен дял 40%, Samsung (13.9%), Motorola (12.2%), Sony Ericsson с (9.2%) и LG Electronics (7.1%).

Коментар