Тенденцията софтуерът да се продава като услуга ще се задълбочи много скоро, ако Microsoft спази графика си за нови продукти. Тези дни, на конференция в Бостън, компанията потвърди намерението си през 2007 година да пусне “Live” услуга за ползване на софтуер за управление на взаимоотношенията с клиенти, или CRM.
Продажбата на хоствани CRM услуги е бизнес, който в момента се асоциира с компанията Salesforece.com. Тя първа наложи модела за предлагане на софтуера под формата на услуга, според нуждите на клиента. Бизнесът на salesforce е алтернатива на класическия модел на продажби на скъпи софтуерни пакети.
Сега Microsoft върви с бързи стъпки към подобна практика. От две години тя предлага софтуера Dynamic CRM 3.0, който обаче не поддържа работа с няколко клиента на един физически сървър, т.е. за всеки клиент е необходим отделен хардуер. В предстоящата версия 4.0 този проблем ще бъде решен и компанията ще може да конкурира по-успешно Salesforce.
Известен още като “Titan”, новият софтуер на Microsoft ще позволи изпълнение на множество клиентски акаунти на един сървър, което е основен компонент на модела за предлагане на софтуерни услуги.
Очакваните услуги от Microsoft са насочени към малкия и среден бизнес. На компаниите от тези сегмент софтуерният гигант ще предлага хоствани CRM приложение по поискване, като сървърите ще се намират в центровете за данни на Microsoft. Затова и самата услуга се нарича хоствана.
В Редмънд разработват и варинт за обслужване на големи, мултинационални корпорации, на които ще се предложи CRM услуга, работеща на техните собствени систeми.
Софтуерът като услуга
|
Моделът
|
– клиентите ползват хоствани CRM приложения, според нуждите си, вместо да купуват скъпи софтурни пакети
|
Конюнктура на пазара
|
– основен играч на този пазар е Salesforce.com; към него обаче с бързи стъпки се приближава и Microsoft
|
Бъдещето
|
– според анализатори, софтуерните приложения ще се трансформират, така че да отговарят на новия бизнес модел; на пазара ще съществуват хиляди хетерогенни услуги, които ще предлагат на клиентите всичко – от функциите на приложенията за офис продуктивност до ERP и CRM
|
CRM Live ще бъде различен в някои отношения от услугите на salesforce. Така например, клиентите на Dynamic CRM няма да могат да използват софтуер от други производители на сървърите на Microsoft – нещо, което salesforce позволява. Но пък и Microsoft е компания с широко портфолио от продукти и партньори и вероятно ще може да задоволи нуждите на своите клиенти.
Според анализаторите на пазара, все още е рано да се каже доколко конкурентна ще бъде Microsoft на един пазар с ясно изразен лидер, тъй като от Редмънд все още няма информация за цени на предстоящите продукти. Във всички случаи обаче софтуерният пазар се променя и Microsoft ще ускори този процес.
В близко бъдеще пазарът ще изобилства от хетерогенни услуги, предлагащи всичко – от функциите на приложенията за офис продуктивност до тези на ERP и CRM системите. Едва ли ще остане софтуерен продукт, незасегнат от промените. Предстои трансформация на приложенията, така че да отговорят на новия бизнес модел, идеята на който е софтуерът да се продава като услуга.
продажба на лични данни – това е последният писък на модния софт бизнес.