Европейската комисия ще действа като страж на вътрешния пазар. Ново средство за контрол на потребителските пазари, Consumer MarketWatch, се интересува не само от цените и безопасността на продуктите, но и от степента на удовлетвореност на потребителите, става ясно от съобщение в сайта на Комисията.
Защо цената на цифров фотоапарат в две съседни страни понякога варира с 30%? Защо управлението на банкова сметка е безплатно в някои страни членки, а в други за него се заплаща, пита ЕК.
В края на януари Комисията публикува първия отчет на европейския съвет за пазарите на потребителски стоки. Макар и все още непълен поради липса на сравними данни, през 2008 г. той ще анализира три приоритетни области: финансовите услуги на дребно, трансграничните продажби на потребителски стоки като фотоапарати, компакт-дискове и книги, както и потребителските обезщетения.
“Ясно е, че разликите в жизнения стандарт между регионите или обслужването на клиентите могат да влияят на цените, но някои различия понякога пораждат подозрения за съществуване на картели и за възпрепятстване на свободната конкуренция или за неясни ценови практики, пречещи на потребителите да направят осведомен избор”, констатира ЕК.
Новият инструмент е част от продължаващото модернизиране на вътрешния пазар, започнало през ноември миналата година и вече довело до напредък в телекомуникациите и енергетиката.