Грийнпийс отново е критична към Nokia и Nintendo

Японската компания Toshiba и корейската Samsung оглавяват най-новата класация за опазване на околната среда на Грийнпийс, отнасящи се до производители на потребителска електроника. Списъкът, публикуван във вторник, оценява най-големите компании в сектора на базата на тяхната политика за рециклиране и съдържанието на токсични химикали в техните продукти.
Toshiba е направила гигантски скок в сравнение с миналата класация, изкачвайки се с шест позиции нагоре, за да застане на върха заедно с предишния лидер Samsung. Този скок се дължи на действията на компанията, свързани с поемането на грижата за електронните отпадъци, които се натрупват, когато потребителите изхвърлят своите продукти.
Допреди известно време Toshiba бе член на обединение на електронните производители за отговорно рециклиране (EMCRR). Това е американска организация, която печели от това да кара потребителите да поемат част от разходите за рециклиране. Японският гигант обаче, по примера на няколко други производители, напусна тази организация.
Някогашният лидер в класацията на Грийнпийс, Nokia, отново е получил наказателни точки относно своята програма за приемане на продукти обратно и тяхното рециклиране. Преди време от организацията за защита на околната среда откриха, че служители на мобилния гигант във Филипините, Тайланд, Аржентина, Русия и Индия не са знаели за тази програма, а освен това, детайлите на програмата не са били преведени на местния език. Сега се виждат подобрения в тази насока, но Русия и Индия все още са проблематични.
Едно от най-големите изкачвания в класацията, която съществува от август 2006 година, е постигнато от Apple. Компютърният производител е увеличил резултата си с 2.7 точки до 6.7 в последното издание на класацията. Това се дължи на новите продукти на компанията, като MacBook Air, които използват по-малко токсични химикали, казват от Грийнпийс.
Японската Nintendo, производител на изключително популярната конзола за игри Wii, остава закована почти на дъното. Компанията влезе за пръв път в предното проучване на природозащитната организация, когато стана и единствената компания, получавала резултат от 0 точки. В новата класация нейният резултат се е вдигнал на 0.3 точки. Причина за тази ниска оценка е провалът на Nintendo да достави подробна информация за своята политика, отнасяща се до опазването на околната среда.
Следващото издание на класацията се очаква да се появи през месец юни тази година. Критериите в него ще бъдат по-стриктни и ще включват оценка на количеството консумирана енергия, но не само на продуктите, а и на тяхното производство. Ще се отчита и дали дадена компания е спряла да използва PVC и бром в своите продукти.
Не е достатъчно да се реши само проблемът с консумацията на енергия на продуктите. Нужно е също да се намали консумацията и на производствените процеси, както и количеството изпускани в атмосферата вредни газове.

Коментар