Покупката на самолетен билет онлайн все още носи риск – една трета от потребителите са „били измамени, подведени или объркани“, се посочва в доклад на ЕС, цитиран в сайта на Европейската комисия.
Половината от уеб сайтовете, подвеждащи потребителите или използващи некоректни практики, са били принудени да коригират дейността си, обяви ЕС. От 386 наблюдавани сайта 137 са санкционирани, но едва половината от тях са извършили някакви подобрения.
Купуващите онлайн самолетни билети потребители все още са изправени пред „сериозни и постоянни проблеми“, посочва докладът.
Ако въпросните авиокомпании не подобрят практиките си на продажби и маркетинг до 1 май 2009 г., комисията „няма да има друг избор, освен да се намеси“, предупреди комисарят по защита на потребителите Меглена Кунева.
Проверката на ЕС е била съсредоточена върху некоректните договорни условия, включващи например сайтове, които предварително подбират най-скъпите възможности.
При една трета от сайтовете са нужни действия за санкциониране на нарушения на законите за защита на потребителите. Проблеми при голяма част от сайтовете са подвеждащите цени, нередовните договорни условия и несъществуващите рекламни предложения.
Проблемите са навсякъде – от авиокомпаниите до туроператорите. Докато 55% от националните сайтове са били коригирани, едва при 9% от трансграничните случаи има подобрение.
Липсва прозрачност за проблемите, тъй като повечето страни от ЕС не са в състояние да публикуват списък на нарушителите, докато случаите все още са в съда.
ЕС настоява първата рекламирана цена да бъде и последната платена цена, да има ясно обозначаване на всякакви ограничения за специалните оферти, както и справедливи договори на разположение на потребителите на техния роден език.