Производителите на телефони ще разчитат на Интернет услуги

Сблъсквайки се с множество предизвикателства, свързани с растежа и печалбата им, производителите на мобилни устройства се опитват да разработят нови начини за разширяване на своите оферти.
Скорошно проучване, проведено от IBM Institute for Business Value, предвижда, че набиращият скорост пазар за мобилни Интернет услуги ще бъде повратната точка, от която мобилните производители ще започнат отново да растат и да печелят през следващото десетилетие.
Мобилните доставчици вече не могат да разчитат на ръста в продажбите на устройства. Докато за периода 2001 – 2007 глобалните продажби на телефони растяха средно с по около 20% годишно, то се очаква за периода 2007 – 2012 ръстът да спадне до 5.8% годишно.
Освен това, наред със спада в продажбите, цените също слизат надолу. Така например, петте най-големи производители на хендсети са отчели средно по 3% годишно намаление в средните продажни цени за периода 2001 – 2007.
Свиващото се търсене, заедно с по-ниските цени, доведе до удар по печалбите и пазарните дялове на компаниите.
Друг проблем за производителите на хендсети, за който те са виновни, е фактът, че когато мобилните устройства се изкупуваха като „топъл хляб”, те отговаряха изцяло на търсенето, успявайки да наводнят света с мобилни телефони. Проникването на хендсетите в развитите държави се изчислява на цели 90%, а в някои страни процентите дори надминават 100%, което означава, че има повече мобилни телефони, отколкото хора.
Проблемите се изострят още повече и от това, че технологиите и характеристиките на устройствата са еволюирали до такава степен, че разликите във възможностите им са незначителни. Телефоните от високия клас си приличат, независимо каква марка носят.
Изправени пред тези препятствия, за производителите на мобилни телефони вече е време да изследват нови възможности за растеж на бизнеса си. Проучването на IBM, обхванало потребители в САЩ, Япония, Индия, Китай и Германия, посочва като златна възможност за много компании областта на мобилните Интернет услуги.
В изследването само 20% от запитаните потребители казват, че са „много доволни” от настоящите си мобилни Интернет услуги, докато останалите 80% се разделят между „донякъде доволен”(40%), „донякъде недоволен”(12%, „недоволен”(5%) и “не използващи такива услуги” (23%).
По-голямата част от участниците в проучването признават, че биха предпочели доставчик, който може да им достави всички приложения и услуги, които търсят, вместо да използват индивидуални, специализирани такива.
В проучването си IBM предвижда, че близо 1 милиард мобилни потребители ще използват достъп до безжичен Интернет до 2011 година, което ще представлява $80 милиарда от общите приходи за уеб услуги. Тези числа се основават на предвижданията, че годишният растеж на потребителите на мобилен Интернет ще бъде 24% до 2011 година.
Голяма част от потребителите (60%), участвали в проучването на технологичния гигант, посочват банкирането като желано мобилно приложение, докато за 45% най-важна е възможността да се купува музика посредством мобилния телефон.
IBM предвижда, че мобилният Интернет ще бъде възприеман по различен начин в различните части на света. На развитите пазари това ще стане под формата на разширяване и допълване на персоналните компютри. На развиващите се пазари потребителите ще се насочват директно към мобилни платформи от висок клас, доставящи услуги, подобни на тези за PC-та. В по-изостаналите региони хората ще използват евтини хендсети за достъп до гласови и информационни услуги.
В доклада се казва още, че е много вероятно производителите на мобилни устройства да се нуждаят от преход в своите хендсети, за да придадат по-голяма тежест на продажбите на услуги. Авторите на изследването предполагат, че задаващата се промяна в употребата на мобилния Интернет ще изисква създаване на измерима и финансово ефективна инфраструктура, която да проправи път за подем на услугите.

Коментар