Продажбите на лаптопи са достигнали 31 милиона броя през първото тримесечие на годината, сочат последните данни на компанията за проучвания и анализи DisplaySearch, изнесени в digitimes.com. Това е 6% спад спрямо предходното тримесечие, но 35% повече в сравнение със същия период на миналата година.
HP продължава да бъде номер едно в света за седмо поредно тримесечие, като изпреварва Dell с около 2 милиона броя продадени лаптопи през Q1’08. Делът на корпорацията от Пало Алто, Калифорния, превишава 20% от пазара вече шесто тримесечие, посочват от DisplaySearch.
Същевременно Dell е успял да увеличи дела си на над 15%, благодарение на фокуса върху ритейл продажбите и бизнеса в Китай. Преднината на тексаската компания спрямо Acer е в рамките на половин процент. Анализаторите очакват тайванската Acer, която сега заема трето място с 14,6%, да се опита да възвърне растежа на марките Gateway и Packard Bell, които придоби неотдавна.
Apple за първи път от четири тримесечия насам се придвижи напред, като от осмо място се изкачи на седмо със значим скок от 61% в продажбите на лаптопи, за да достигне 4,6% от общия пазар през Q1’08. Мястото на “ябълката” зае тайванската Asus с дял от 4,3% и бележейки ръст от 67%.
Повечето от останалите играчи в Топ 10 на пазара за лаптопи запазват позициите си от последните тримесечия, с изключение на Sony, която от шесто място през Q3’07 слезе на девето през Q1’08.
Причина за отстъплението на японския гигант са слабите резултати в ЕМЕА (Европа, Средния изток и Африка) и Азиатско-тихоокеанския регион, където продажбите на Sony са намалели съответно с 27% и 40%, макар и компанията да бележи 40% ръст в САЩ. В същото време, Acer, Dell и HP постигат 50% и дори по-висок ръст в проблемните за Sony региони.
Топ 10 доставчици на лаптопи (млн.броя)
|
|||||
Място
|
Компания
|
Q107
|
Q108
|
Ръст
|
Дял
|
1
|
HP
|
4.608
|
6.460
|
40%
|
20.8%
|
2
|
Dell
|
3.228
|
4.683
|
45%
|
15.1%
|
3
|
Acer
|
3.415
|
4.527
|
33%
|
14.6%
|
4
|
Toshiba
|
2.399
|
2.890
|
21%
|
9.3%
|
5
|
Lenovo
|
1.473
|
2.321
|
58%
|
7.5%
|
6
|
Fujitsu-Siemens
|
1.275
|
1.612
|
26%
|
5.2%
|
7
|
Apple
|
0.891
|
1.433
|
61%
|
4.6%
|
8
|
Asus
|
0.796
|
1.330
|
67%
|
4.3%
|
9
|
Sony
|
1.281
|
1.321
|
3%
|
4.2%
|
10
|
Други
|
3.759
|
4.529
|
21%
|
14.5%
|
|
Общо
|
23.124
|
31.108
|
35%
|
100%
|
Източник: DisplaySearch
|
Значим е и ръстът от 58% на китайския производител Lenovo, който заема пето място с дял от 7,5% от пазара на лаптопи в света, след Toshiba с 9,3% и преди Fujitsu-Siemens с 5,2% дял от продажбите.
Най-търсени продължават да бъдат лаптопите с 15,4-инчови екрани и резолюция 1280×800, които формират почти 50% от всички продажби през първото тримесечие на годината. Сегментът на 14,1-инчовите модели с резолюция 1280×800 е втори с дял от 22%.
DisplaySearch очаква продажбите на лаптопи през настоящата година да надвишат 135 милиона броя.