Пазарът на лаптопи нарасна с 35% за година

Продажбите на лаптопи са достигнали 31 милиона броя през първото тримесечие на годината, сочат последните данни на компанията за проучвания и анализи DisplaySearch, изнесени в digitimes.com. Това е 6% спад спрямо предходното тримесечие, но 35% повече в сравнение със същия период на миналата година.
HP продължава да бъде номер едно в света за седмо поредно тримесечие, като изпреварва Dell с около 2 милиона броя продадени лаптопи през Q1’08. Делът на корпорацията от Пало Алто, Калифорния, превишава 20% от пазара вече шесто тримесечие, посочват от DisplaySearch.
Същевременно Dell е успял да увеличи дела си на над 15%, благодарение на фокуса върху ритейл продажбите и бизнеса в Китай. Преднината на тексаската компания спрямо Acer е в рамките на половин процент. Анализаторите очакват тайванската Acer, която сега заема трето място с 14,6%, да се опита да възвърне растежа на марките Gateway и Packard Bell, които придоби неотдавна.
Apple за първи път от четири тримесечия насам се придвижи напред, като от осмо място се изкачи на седмо със значим скок от 61% в продажбите на лаптопи, за да достигне 4,6% от общия пазар през Q1’08. Мястото на “ябълката” зае тайванската Asus с дял от 4,3% и бележейки ръст от 67%.
Повечето от останалите играчи в Топ 10 на пазара за лаптопи запазват позициите си от последните тримесечия, с изключение на Sony, която от шесто място през Q3’07 слезе на девето през Q1’08.
Причина за отстъплението на японския гигант са слабите резултати в ЕМЕА (Европа, Средния изток и Африка) и Азиатско-тихоокеанския регион, където продажбите на Sony са намалели съответно с 27% и 40%, макар и компанията да бележи 40% ръст в САЩ. В същото време, Acer, Dell и HP постигат 50% и дори по-висок ръст в проблемните за Sony региони.

Топ 10 доставчици на лаптопи (млн.броя)
Място
Компания
Q107
Q108
Ръст
Дял
1
HP
4.608
6.460
40%
20.8%
2
Dell
3.228
4.683
45%
15.1%
3
Acer
3.415
4.527
33%
14.6%
4
Toshiba
2.399
2.890
21%
9.3%
5
Lenovo
1.473
2.321
58%
7.5%
6
Fujitsu-Siemens
1.275
1.612
26%
5.2%
7
Apple
0.891
1.433
61%
4.6%
8
Asus
0.796
1.330
67%
4.3%
9
Sony
1.281
1.321
3%
4.2%
10
Други
3.759
4.529
21%
14.5%
 
Общо
23.124
31.108
35%
100%
Източник: DisplaySearch

Значим е и ръстът от 58% на китайския производител Lenovo, който заема пето място с дял от 7,5% от пазара на лаптопи в света, след Toshiba с 9,3% и преди Fujitsu-Siemens с 5,2% дял от продажбите.
Най-търсени продължават да бъдат лаптопите с 15,4-инчови екрани и резолюция 1280×800, които формират почти 50% от всички продажби през първото тримесечие на годината. Сегментът на 14,1-инчовите модели с резолюция 1280×800 е втори с дял от 22%.
DisplaySearch очаква продажбите на лаптопи през настоящата година да надвишат 135 милиона броя.

Коментар