БСК: Мълчаливият отказ е български феномен

България е на последно място в ЕС по ефективност на публичните разходи и услуги. 83 наши закона не съответстват на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол, приет още преди две години. Иначе казано, администрацията злоупотребява с монополни права. Това е част от оценката на БСК, изнесена днес пред медии, за ролята на администрацията в развитието на икономиката у нас.
Регулативните режими – разрешителни и лицензи, всъщност действат като корупционен инструмент за притискане, смятат от бизнеса. Същевременно никой не следи сроковете за обработване на заявките към администрацията и няма случаи на наложени санкции за забавяне или немотивиран отказ. Феномен у нас е широкоразпространеният принцип на „мълчаливия отказ” вместо „мълчаливото съгласие”, показва равносметката на БСК.
От фирмите се оплакват, че таксите за публични услуги растат без причина и придобиват характер на данъчно облагане. Събраните средства от такси и глоби се използват за материално стимулиране, достигащо до 40% от заплатите на държавните служители – в пълно противоречие със закона. 
Като противодействие на създалата се ситуация БСК предлага в проектозакона за конфликт на интереси да се дефинират случаите на конфликт на интереси, при които се създават условия за корупция. В тази връзка камарата иска да се забрани по ЗОП участието в обществени поръчки на кандидати, свързани с възложителя чрез собствеността. Освен това БСК настоява таксите за публичните услуги да покриват единствено административни разходи, а не да формират печалба, която да след това да се преразпределя.

Коментар