TechNews.bg
E-обществоВодещи новиниНовини

Европа преразглежда забраната за бензинови автомобили

Разхлабването на регулациите представлява завръщане към прагматизма

Дори след 2035 г. над 200 милиона автомобила с двигатели с вътрешно горене ще останат на пътя (снимка: CC0 Public Domain)

Възкръсват ли бензиновите автомобили? Европейският съюз обмисля облекчаване на забраната си за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) след 2035 г. 

Първоначално строгите срокове, насочени към ускоряване на прехода към електрически превозни средства, се сблъскаха със съпротивата на автомобилни производители и политици, загрижени за икономическото въздействие и темпото на приемане, отбелязва The Verge.

Главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус смята, че разхлабването на регулациите представлява завръщане към прагматизма, а не капитулация пред противниците на зелените политики. 

Той смята, че строгите срокове вече не са осъществими, предвид проблемите с инфраструктурата и бавното приемане на електрическите превозни средства от потребителите. 


Калениус подчерта необходимостта от по-голяма гъвкавост за защита на работните места, гарантиране на конкурентоспособност и предоставяне на по-голям избор на потребителите.

Европейските лидери вече призоваха Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, да преразгледа забраната за ДВГ и да представи предложения за забавяне на прехода към бъдеще с нулеви въглеродни емисии.

Комисията обмисля прилагане на принципа на „технологична неутралност”, който би могъл да позволи продажбата на хибриди и автомобили с двигатели с вътрешно горене, задвижвани от синтетични горива или биогорива, които произвеждат по-малко емисии от традиционните горива.

Автомобилната индустрия отдавна настоява за такава промяна, като иска хибридите и автомобилите с двигатели с вътрешно горене да се считат за превозни средства с нулеви емисии дори след 2035 г.

Калениус отбеляза, че дори след 2035 г. над 200 милиона автомобила с двигатели с вътрешно горене ще останат на пътя. Без алтернативни горива и нови ДВГ автомобили, които да ги заменят, те ще остареят, което ще доведе до „ефект на Хавана”, при който автомобилният парк остарява, вреди на климата и икономиката.


Германия активно лобира за облекчаване на забраната и по-дълъг преходен период. Канцлерът Фридрих Мерц заяви, че през 2035 г. няма да има „твърда забрана”.

Противниците на облекчаването на забраната обаче твърдят, че това ще подкопае усилията за борба с изменението на климата и ще даде конкурентно предимство на китайските автомобилни производители.

Френският президент Еманюел Макрон, от друга страна, заяви, че изоставянето на целта за 2035 г. би застрашило инвестициите в зарядни мрежи и фабрики за батерии. Той обаче подкрепи смекчаване на закона, за да се позволи използването на алтернативни горива и хибриди.

Обсъжданите промени биха могли да включват стимули за закупуване на електрически превозни средства и изисквания производителите да използват повече европейски компоненти, за да отговарят на условията за субсидии за подкрепа на работни места и противодействие на китайския внос. 

Експертите обаче казват, че хибридите не са най-доброто решение. Проучване на Transport & Environment установи, че plug-in хибридите (PHEV) отделят почти пет пъти повече CO2 в реални условия, отколкото показват официалните тестове.

Във всички случаи решението на ЕС за постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене ще окаже значително въздействие върху автомобилната индустрия, икономиката и околната среда.

още от категорията

ДВГ автомобилите отново са на мода – продажбите в света растат

TechNews.bg

Проучване развенча мита за екологичността на плъгин хибридите

TechNews.bg

Забраната за ДВГ-колите в ЕС се провали, определят нов срок

TechNews.bg

Електромобилите стават по-екологични от ДВГ колите след 17 000 км

TechNews.bg

BMW сменя стратегията: по-малко електромобили, повече ДВГ модели

TechNews.bg

Норвегия се доближава до целта да елиминира ДВГ колите

TechNews.bg

Коментари