Всеки бизнес уеб сайт има възможност за трайно присъствие в интернет пространството – чрез т.н. оптимизация за търсещите машини (SEO), която представлява методика за оптимизиране на програмния код, архитектурата, дизайна, съдържанието и препратките към сайта.
За ползите, които този вид уеб услуга предоставя под формата на онлайн и офлайн продажби, бизнес запитвания, интернет трафик или брандиране, цената може да се счита като изключително приемлива и разумна.
Намирането на качествена SEO/SEM агенция, на която да поверите вашия онлайн бизнес, може да се окаже изключително трудно и недотам позитивно предизвикателство. Предварителната подготовка за това включва не само проучване на компаниите в сектора, но също и набелязване на някои важни въпроси, които да им зададете при избора на вашата SEO агенция.
1. Проверете клиентските препоръки
Първото нещо, за което трябва да запитате всяка SEO агенция, е списък на някои техни клиенти и евентуални препоръки от тях. Всяка SEO компания би трябвало да може да посочи няколко референции за своята работа под формата на клиентски препоръки или професионално портфолио. Още тук е възможно да получите отговори, които биха могли да ви алармират за легитимността и професионалното ниво на разглежданата компания.
Във всички случаи SEO компанията би трябвало да ви покаже достатъчно убедителни референции за извършената от нея работа. Ако това не са клиентски проекти, поискайте да видите как техният собствен уеб сайт е оптимизиран. Ако това също не е направено, запитайте за неспецифични успешни примери от практиката на компанията, без назоваване на конкретни имена.
2. Може ли компанията да докаже професионален опит?
Доказването на професионален опит в сферата на SEO е изключително лесна процедура. В случай, че SEO компанията е склонна да ви предостави кратък списък с някои свои клиенти, запитайте за най-важните ключови думи и изрази в съответните кампании и проверете позициите им в съответните търсещи машини. Резултатите обикновено говорят сами.
Преди да приемете, че разглежданата SEO компания е на необходимото професионално ниво, проверете конкурентността на ключовите думи и изрази. Твърде често SEO агенции предоставят впечатляващи резултати за непопулярни думи, което изисква изключително малък обем работа в абсолютно неконкурентна среда.
3. Питайте за познанията в индустрията
Натрупаните дългогодишни познания и опит в сферата на интернет маркетинга са критични фактори при вземане на важни решения за всеки онлайн бизнес модел. Идеята е, че вие не просто наемате една агенция за еднократни усилия в тази насока, а бихте искали SEO агенция, която ще продължи да носи ползи на вашия бизнес уеб сайт.
Причината за това е проста – SEO е изключително динамична индустрия, където резултатите зависят от промените в непубликувани алгоритми на търсещите машини, което пък изисква експертни знания, постоянно наблюдение и възможност за адекватна реакция. Разбирането на критични моменти в предишни промени в тази област, би помогнало на опитния SEO специалист да улавя тенденциите своевременно.
В най-елементарния сценарий, всеки SEO експерт с известен професионален опит би трябвало да ви обясни защо важните промени в тази индустрия като ъпдейта Florida на търсачката Google преди няколко години засегна толкова много бизнеси и промени тотално SEO индустрията.
4. Разграничете оптимизация за търсещите машини (SEO) от платените препратки (PPC) и оптимизация за социалните медии (SMO)
Тук е необходимо известно количество самообучение в сферата на интернет маркетинг. Вие би трябвало да знаете основната концепция на оптимизацията за търсачките (SEO) и как тя се отличава от модела на платените препратки (PPC – Pay-per-Click), понякога наричан SEM или платено търсене, и оптимизацията за социални медии (SMO – Social Media Optimization). Всеки един от тези маркетинг модели е свързан с интернет и до голяма степен с търсещите машини.
SEO компаниите би трябвало да работят върху представянето на вашия уеб сайт в органичните (неплатени) резултати на търсачките за съответните важни за вас термини. Това по никакъв начин не е свързано с позиции в платените реклами на Google, Yahoo или MSN, нито пък с включване на вашия сайт в социални мрежи като Digg, Reddit или StumbleUpon.
Макар целите на SEO да изглеждат пределно ясни и дефинирани, някои SEO компании биха закупили временни платени реклами, само за да ви покажат постигане на определени позиции. Такава тактика е, разбира се, нечестна и до голяма степен безполезна за вашия бизнес уеб сайт в случай, че не знаете как да различите органичните от платените резултати на търсещите машини.
5. Как се провежда кампанията за входящи препратки (link building)?
Набирането на входящи препратки (такива от други сайтове, сочещи към вашия уебсайт) може да не бъде част от пакета, предлаган от избраната SEO агенция. В такъв случай тя би трябвало да може да ви даде известни указания за стратегията по изграждане на солидно количество връзки, сочещи към вашия сайт.
Запитайте за списък с подходящи заглавия на връзките към сайта, както и за адресите на съответните страници, към които те се отнасят. Евентуален отказ от страна на SEO компанията би трябвало да сигнализира като алармен сигнал за вас – в крайна сметка вашата работа по изграждане на връзки само би помогнала на техните собствени усилия!
При положение, че агенцията предлага кампания за изграждане на връзки като отделен пакет в общия маркетинг микс, непременно поискайте някакви примери за използваните методики. Препратки от книги за клиенти, съмнителни форуми, спам блогове или спонсорирани препратки от неуместни източници определено не са източниците на трафик, от които се нуждае сайтът ви. Изисквайте качествени връзки от подходящи сайтове, действащи в същата индустрия, в която е и вашият сайт.
6. Дефинирайте вида на SEO отчетите
Би трябвало да изисквате от всяка SEO компания да отразява извършените дейности и постигнатите резултати под формата на периодични отчети. Доклади за позициите в органичните резултати бяха преди време чудесен (и почти единствен) начин за показване на цялостния прогрес на една оптимизация по отношение на позициониране.
Днес освен неясно в най-добрия случай, на самоцелното преследване на позиции като смисъл на SEO не се гледа положително и от отделите за борба със спам в интернет търсачките. Какво би трябвало да направите като собственик на вашия сайт тогава? Използвайте уеб аналитичен статистически модул, който да ви помогне при разглеждането на трафика към сайта ви от търсещите машини.
Качествената оптимизация непременно ще увеличи значително броят на посетителите, идващи от търсачки. Разбира се, никоя SEO компания не би могла да ви покаже статистика за посещения на други свои клиенти и това е напълно нормално, но бихте могли да запитате за някои приблизителни числа. Внимавайте с цитираните проценти – съвсем нов сайт с нулев трафик може лесно да достигне 700-800% увеличение във всеки следващ месец след старта си.
7. Обсъдете периодичната поддръжка и продължаващата оптимизация
SEO непрекъснато се променя и, както алгоритмите на търсещите машини се променят, също така това би трябвало да се случва и с оптимизацията на вашия сайт. Предвид това, от вашата SEO агенция би трябвало да се очаква предложение за периодична поддръжка на проведената първоначална оптимизация, както и редовна такава. Практиката показва, че 3-месечните интервали осигуряват оптимален ценово-ефикасен план, който е от полза както за вас, така и за SEO компанията, с която работите.
Накрая, уверете се, че агенцията действително извършва набелязаните действия по вашия сайт, запитайте какви промени са били направени и какво са причините за тях. Консултантските услуги, предоставящи непрекъснати ползи и ценности за вашия онлайн бизнес, представляват повече от просто натрупване на връзки към сайта и SEO поддръжка.
Една уважавана SEO компания обикновено ще ви назначи акаунт мениджър, посредством който да се осъществява комуникацията по проекта, както и контрола върху създаването, оптимизирането и промотирането на всякакви дигитални елементи (текст, изображения, видео и аудио файлове) на вашия уебсайт.
Тълкуването на ефекта от тези действия в контекста на това как те допринасят за маркетинг и бизнес целите е също част от регулярното консултиране, което би трябвало да е част от всеки един SEO проект. Вашата SEO компания би трябвало да ви помага при извличането на дивиденти от такива мощни маркетинг канали като видео, аудио или новинарски портали. Насочете вниманието и усилията си към така нареченото “универсално търсене” (Universal Search).
Какво представляват Google Universal, Ask 3D, Live Search и новия Yahoo Search и по какво те се различават от традиционните начини за намиране и показване на резултатите от търсещите машини? Новите версии на най-популярните търсачки включват далеч повече от текстово-базирани уеб страници в показваните резултати, с които бяхме свикнали през последните 10 години. Този обновен вид търсене вече намира и показва резултати в различни медийни формати като изображения, новини, видео файлове, блог постинги или продуктова информация в зависимост от конкретната търсачка.
Общата идея е създаването, оптимизирането и рекламирането на всякакви видове медийни формати (като например текст, аудио и видео), на които биха реагирали както търсачките, така и реалните интернет потребители. Това, което улеснява търсачките при намиране на вашите текстове, снимки и видео, ще направи по-лесно откриването на тези атрибути на вашите продукти в универсалните резултати.
8. Кой притежава SEO работата?
Вие със сигурност не бихте искали да работите със SEO агенция, която ще използва всякакви съмнителни и често забранени методики (doorway pages или cloaking)в усилията си да заблуди търсачките. Освен че това е изключително опасна и порочна практика за вашия сайт, понякога тези компании правят така, че подобни страници магически изчезват в момента, в който преустановите договора си с тях.
Оптимизацията за търсачките (SEO) се отнася изцяло за подобряване на вашия съществуващ уебсайт, следователно целият обем работа, заплатена от вас, би трябвало да е ваше притежание, дори след като решите да прекратите отношения с наетата SEO компания. Уверете се, че задържате всички извършени действия по оптимизацията на сайта ви независимо от отношенията ви с агенцията.
9. Дефинирайте значението на успех
Едно от най-трудните предизвикателства в оптимизацията за търсачките (SEO) е доказването на успешна кампания. Успехът най-вероятно би се изразявал в действителни позиции за определена група от ключови думи и изрази, или в измерим растеж на интернет трафика от органични резултати на Google, Yahoo или MSN. И в двата случая дефинирайте как точно ще бъде определен успехът на вашата SEO кампания.
Определете вашите приоритети в ранната фаза на преговорите с агенцията, обсъдете реално вашите шансове и не позволявайте да бъдете заблудени с постигането на лесни цели. Това ще накара избраната от вас SEO агенция да се отнася с уважение и респект към вас и вие със сигурност ще получите по-качествени услуги от тях.
10. Напишете всичко “черно на бяло”
Накрая и определено най-важното – уверете се, че всичко обсъдено и прието между вас и избраната SEO компания е в писмен формат, за да избегнете всякакви евентуални недоразумения. В много компании се наблюдава тотална липса на комуникация между отделите за продажба и продукция (дизайн, програмиране или маркетинг). В момента, в който се оплачете или се усъмните в постигнатите резултати, е твърде вероятно някой отдел за продукция да ви призове към препрочитане на договора. Освен че е изключително арогантен подход, това понякога се превръща и в ужасна бизнес тактика на немалко агенции.
Договорът ви трябва да е в писмен формат и вашите цели от тази кампания би трябвало да са точно формулирани в него. Ако те не са – изисквайте добавяне или подобрение на съществуващия договор. Всяка професионална SEO компания, която се отнася сериозно към този бизнес, ще предприеме съответните мерки, за да удовлетвори изискванията на своите клиенти по възможно най-оптималния вариант.
Веднъж избрали предпочитаната агенция, защитете вашата инвестиция в SEO посредством легална документация. Отвъд това, няма по-добър подход от редовната и приятелска комуникация между вас и вашата SEO агенция. Кажете на хората срещу вас очакванията си, обсъждайте ги редовно с тях и им напомняйте за техните прогнози и обещания.
Оптимизацията за търсачките (SEO) се превърна в незаменима и абсолютно задължителна практика за успеха на всеки един бизнес уебсайт в необятното интернет пространство днес. Едва ли някой вече оспорва безспорните предимства на SEO като ценова ефикасност, дълготрайно присъствие в търсачките, увеличаване на трафика и генериране на нови бизнес действия в резултат на всичко това. Намирането обаче на подходящата агенция, която да реализира всички тези предимства за вашия бизнес уебсайт, остава сериозно предизвикателство.
източник: www.icygen.com