САЩ готви сериозно разследване на сделката Google-Yahoo

Правосъдното министерство на САЩ нае известен адвокат от Вашингтон, за който се предполага, че ще оглави евентуалното антитръстово разследване на действията на най-голямата търсачка в света.
Изключително добре познатият в САЩ Санфорд Литвак ще консултира правителството, докато то се подготвя да започне дело, разглеждащо скорошната рекламна сделка между Google и нейния конкурент от Силициевата долина Yahoo, съобщи Гардиън.
Споразумението, което бе сключено през месец юни и позволява на Google да продава реклами на сайта на Yahoo в замяна на дял от печалбите, бе широко критикувано, тъй като според много анализатори и специалисти от индустрията то дава още повече сила на световния лидер в интернет рекламата. Американско проучване показва, че в резултат на тази сделка Google може да получи контрол върху над 80% от пазара за онлайн реклама в САЩ.
В свое официално изявление от търсачката заявиха, че последствията от сделката й с Yahoo няма да са с такива размери. Google се надява правителството да не попречи на завършването на споразумението.
Макар че има много спекулации около потенциалния удар, който тази сделка може да нанесе на рекламодателите и на цените на рекламите, то регулаторите биха действали прибързано, ако попречат на сделката, преди тя да влезе в действие, за да могат всички да преценят сами какъв е реалният резултат от нея, смятат от Google.
В същото време от Yahoo заявиха, че сделката е напълно издържана от законова гледна точка.
72-годишният Литвак е бивш вице-председател на Disney и има много дълбоки връзки в технологичната индустрия. Той е бил член на бордовете на компютърните производители HewlettPackard и Compaq, а в края на 70-те години на миналия век е бил помощник главен адвокат в антитръстовия отдел на министерството на правосъдието.
Все още не е ясно какъв ще е обхватът на едно евентуално антитръстово разследване. В медийното пространство се появиха спекулации, че правителството може да разшири обсега на разследването, за да разгледа по-обстойно продължаващото да нараства силно влияние на най-голямата търсачка в интернет индустрията.
Съобщението за рекламна сделка през месец юни се разглеждаше най-вече като опит да се пресече опита на Microsoft да купи Yahoo за $44 милиарда. Маневрата на Google се оказа изключително успешна, тъй като скоро след нея предложението на софтуерния гигант бе отхвърлено. Естеството на сделката между Google и Yahoo обаче остави горчив вкус у много членове на индустрията.
Оплакванията относно последствията от споразумението заваляха едно след друго, включително и от страна на Асоциацията на националните рекламодатели в САЩ, която представлява над 400 компании, сред които Ford и Wal-Mart. Естествено, Microsoft също активно започна да протестира срещу сделката.
Пред комисия на Конгреса през месец юли от най-големия производител на софтуер заявиха, че никога досега в историята на рекламата една единствена компания не е била в позиция да контролира цените на 90% от рекламите в една среда. Това не се е случвало нито в телевизията, нито в радиото, нито в печата. Подобно нещо не трябва да се случи и в интернет, казаха от Microsoft.
Този случай напомня на прочутото антитръстово дело срещу Microsoft от 1990-те, когато правителствените адвокати се бяха съсредоточили най-вече в антиконкурентните практики на гиганта, свързани с неговия уеб браузър Internet Explorer.
Разследването на софтуерната компания едва не доведе до нейното разделяне на части, но през 2001 година в Белия дом влезе Джордж Буш, който предотврати опасността за Microsoft.
Едновременно със защитата на сделката с Yahoo, Google се опитва и да успокои страховете около нарушаването на личната свобода на нейните потребители. Търсачката намали наполовина, до 9 месеца, времето, през което пази идентифициращата персонална информация за хората.

Коментар