Opera, разработчик на едноименния браузър, подаде заявка за първично публично предлагане на акции (IPO) на борсата в Ню Йорк. Според документите, компанията очаква да привлече до 115 млн. долара.
През 2017 г. Opera генерира оперативни приходи в размер на 128,9 млн. долара и чиста печалба от 6,1 млн. долара. Компанията е позната най-вече с браузъра Opera, но нейната история е по-богата. Наскоро акционерите я разделиха на две структури, които се занимават съответно с разработка на браузъри и технологична реклама.
Рекламната компания вече се нарича Otello, докато консорциум от китайски компании придоби уеб браузъра, потребителските продукти и марката Opera. Именно втората структура ще се листва на борсата.
Понастоящем Opera разполага с браузър за настолни компютри и няколко браузъра за мобилни телефони. За Android са достъпни Opera, Opera Mini и Opera Touch, а потребителите на iOS могат да си изтеглят Opera Mini. Съвсем наскоро компанията пусна самостоятелно приложение Opera News.
Opera има около 182 милиона активни потребители месечно на своите мобилни продукти, 57,4 милиона за настолния браузър и 90,2 милиона за Opera News в своите браузъри и самостоятелното приложение. Части от тези потребителски бази се припокриват.
По-интересното е, че Opera печели пари от три източника, отбелязва TechCrunch. Основният е сделката с две търсачки – Yandex е търсещата машина по подразбиране в Русия, а Google – в останалата част на света. С нарастване на потребителската база на компанията, партньорите й плащат повече пари, за да останат търсещи машина по подразбиране.
„Малък брой бизнес партньори са допринесли за значителна част от приходите ни”, пише Opera в своя документ F-1, подаден в Комисията по ценни книжа и борси. През 2017 г. двата водещи бизнес партньора на компанията са осигурили 56,1% от оперативните й приходи – на Google и Yandex се падат съответно 43,2% и 12,9% от постъпленията.
Останалите два източника на приходи са рекламата и лицензионните сделки. Така например, Speed Dial функцията на Opera е предварително напълнена със сайтове по подразбиране като Booking.com или eBay. Това са рекламни партньори. Някои производители на телефони и телеком оператори също инсталират предварително Opera браузъри на своите устройства, от което компанията получава известни приходи.
Пазарът на браузъри е силно конкурентен и Opera е изправена срещу технологични гиганти като Google, Apple и Microsoft. В същото време хората прекарват толкова много време в своя браузър, че вероятно има достатъчно място и за малки играчи като Opera. Компанията ще бъде регистрирана на Nasdaq под символа OPRA.