Най-новата телевизионна реклама на луксозните автомобили Lexus е измислена от компютър с изкуствен интелект. Сценарият е дело на IBM Watson след тренировка с дълъг списък реклами на луксозни стоки и данни за емоционалния отклик на хората.
Как е заснета?
За да напише сценарий за реклама, суперкомпютърът първо получил телевизионни реклами с общо времетраене 15 години – всичките клипове, които са носители на награди за креативност от различни фестивали на рекламната индустрия. За да обогати „знанията“ на компютъра, екипът зад този експеримент дал на Watson не само реклами на автомобили, но и на всякакви други луксозни стоки.
Алгоритмите за визуално „машинно самообучение“ събрали данни за обектите, местоположенията им, действията и за емоционалността, изграждайки каталог на типовете образи, с които следва да се борави. След това изследователите дали на компютъра данни за емоционалния отклик на хората, благодарение на MindX, поделението приложни науки на Университета на Нов Южен Уелс в Австралия.
Специално подбрани доброволци се включили в нелеката задача да гледат редица автомобилни реклами, а системата да проследява как се чувства всеки от тях във всеки един момент. При това системата трябвало да набляга на „интуитивността“ – склонността на хората да реагират на емоционални въздействия при вземането на решения. Нагласите на доброволците били проследени от гледна точка на различни въздействия, включително изображения, звуци и гласове.
Накрая рекламистите дали на компютъра и указания за вграждането на марката на компанията. След това зачакали Watson да „изплюе“ сценарий за реклама на луксозен автомобил.
Режисура по машинен сценарий
Резултатът не закъснял и полученият сценарий, заедно с някои общи препоръки от типа „да няма много реч“, били дадени на режисьора Кевин Макдоналд. Неговият „Един ден през септември“ е носител на Оскар за най-добър документален филм през 2000 г.
Измисленият от Watson сценарий има изненадващо последователен миниатюрен сюжет. Инженер на Lexus полира кола, която очевидно много харесва и обича. След това я изпраща на краш-тест. Вижда се как предишната кола минава краш-теста, при което остава напълно унищожена. Инженерът тъгува за своя Lexus, който бива вързан в средновековно изглеждащо устройство с дебела, ръждясала верига.
На място има куп репортери. Инженерът и дъщеря му са много тъжни, приготвяйки се да гледат краш-теста подобно на нещо средно между някакво ТВ риалити шоу и жива екзекуция. Системата за аварийно спиране на колата се активира и спасява колата от унищожаване. Инженерът и дъщеря му се прегръщат радостни, чува се туптене на сърце.
Малцина са виждали сценария на рекламата и има основание да се смята, че режисьорът навярно е „полирал“ някои от недостатъците й. И все пак….
„Когато ми дадоха сценария, мелодрамата на историята ме убеди в потенциала й“, казва самият Макдоналд. „Фактът, че изкуственият интелект придава на машинална чувства и настроения, провокира толкова емоционален отговор – а това по същество си е една дигитална платформа“.
Той е очарован от простотата на сценария, в която леко е вплетена човешката емоция – неочаквано за машина.
Креативността и изкуственият интелект
В края на краищата, ако режисьорът е честен относно сценария, разработен от изкуствен интелект, то си е впечатляващо постижение, което блести успоредно с усилията на Watson през 2016 г. да създаде филмов трейлър, за да покаже, че машините наистина могат да се справят доста добре в сглобяването на елементи, които въздействат върху човешките емоции.
Много хора работят по това ИИ да може да създава творческо съдържание. Само въпрос на време е машините да станат твърде ловки в своето умение да манипулират хората на емоционално ниво. Звучи невероятно, но това не след дълго ще влияе на нашите решения и то до степен, за която изобщо няма да подозираме.
Рекламата много повече от музиката, филмите, изкуството или развлеченията е „идеалният“ инкубатор за този вид технологии. Най-малкото защото това е една от редките форми на креативно съдържание, която е проектирана да има измерим резултат – вземането на решения сред публиката.
А там, където има измерим резултат, е лесно за алгоритмите да се научат какво е ефективно и какво не. Така машината може лесно да се самообучава и донастройва с течение на времето. Рекламата е форма на изкуство, създадена специално с цел да манипулира. И имаме основание да вярваме, че рекламните агенции ще използват всеки възможен инструмент в арсенала си, за да си свършат работата.
Видеоклипът по-долу (на английски език) описва процеса на създаване на рекламата и е интересен сам по себе си – но можете да прескочите до 8:30 мин., ако просто искате да видите крайния резултат.