България остава на опашката в ЕС по дигитализация

Дигитализацията на бизнеса в България предстои, заяви Людмил Стойчев от агенция CBN
(снимка: TechNews.bg / от АСБИС Академия)

Къде се намира България в Европейския съюз, когато става въпрос за дигитализация на бизнеса? Отговорът едва ли ще ви хареса – заемаме последните места, стана ясно от анализ на CBN, представен от управляващия съдружник в агенцията Людмил Стойчев по време на дилърската конференция “АСБИС Академия” в Свети Влас този уикенд.

Едва 40% от служителите в компаниите ползват компютри, в сравнение с 61% средно в страните от Европейския съюз. Това отрежда на България последното 27-мо място в рамките на Съюза, сочат данните, изнесени от CBN.

По друг важен показател за дигитализацията – наличието на фирмен уебсайт – едва половината от бизнесите в България имат присъствие в интернет със собствен сайт, докато средното ниво за ЕС е 78%. Тук сме на предпоследното 26-то място, съгласно нерадостната статистика.

Драстично е изоставането на страната ни в облачните услуги. 18% от компаниите ползват клауд услуги, докато в рамките на ЕС усредненият показател е 45%. Това отново ни отрежда последно място по един от критериите за дигитализация.

Не толкова силно изразено е изоставането в продажбите в интернет. Тук 15% от бизнесите продават продукти и услуги през мрежата, в сравнение с 23% от компаниите в ЕС. Страната ни се класира на 25-то място в тази категория.

И накрая, по отношение на горещата тенденция – внедряване и използване на изкуствен интелект – едва ли е изненада, че нивото е много ниско, едва 4%. Но, по разбираеми причини, то е ниско и в рамките на ЕС – 8%, предвид, че технологията е нова и около нея има много неизвестни, а освен това е свързана с колосални инвестиции. По отношение на AI страната ни заема 25-то място в ЕС.

Изводът от тези данни е категоричен – дигитализацията в България предстои, заключи Людмил Стойчев. Това е възможност за бизнеса да подобри своята ефективност и да стане по-конкурентен, и разбира се – възможност за доставчиците на ИТ решения да продават повече.

Коментар