AI разходите на бизнеса скочиха с 500% тази година

AI агентите са водеща тенденция в бизнеса с изкуствен интелект
(снимка: CC0 Public Domain)

Бизнес разходите за генеративен изкуствен интелект скочиха с 500% тази година, от $2,3 милиарда през 2023 г. до $13,8 милиарда през 2024 г., сочи доклад на Menlo Ventures, публикуван в сряда.

OpenAI отстъпи пазарен дял в корпоративния AI – от 50% на 34%, докато Anthropic удвоява дела си от 12% на 24%. Докладът се базира на проучване сред 600 корпоративни ИТ ръководители от компании с 50 или повече служители. Важно уточнение е, че Menlo Ventures е инвеститор в Anthropic.

Тим Тъли, партньор в Menlo Ventures, коментира в интервю за CNBC, че промяната в пазарния дял на Anthropic се дължи отчасти на напредъка на Claude 3.5 и факта, че повечето компании използват три или повече големи AI модела.

Въпреки че OpenAI и Anthropic доминират в използването на AI модели от компаниите, потребителите „жонглират с модели” и този навик „не е добре разбрана част от данните”.

„Разработчиците са доста проницателни – те знаят как да се движат напред и назад между моделите доста бързо”, казва Тъли. „Те избират модела, който отговаря най-добре на техния случай на употреба… и това вероятно е Claude 3.5”.

Пазарният дял на Мета се запазва постоянен на 16%, а делът на Cohere остава 3%. АI моделът Gemini на Google бележи напредък от 7% на 12%, а Mistral губи един процент, падайки до 5% през 2024 г.

Основните AI модели – като ChatGPT на OpenAI, Gemini на Google, Claude на Anthropic и други – все още доминират корпоративните разходи, констатира докладът. Големите езикови модели получават 6,5 милиарда долара корпоративни инвестиции.

Докладът на Menlo е оптимистичен за AI агентите, които са водеща тенденция и област на инвестиции в изкуствения интелект през 2024 г. Google, Microsoft, Amazon, OpenAI и Anthropic водят тенденцията.

AI агентите се разглеждат като стъпка отвъд чатботовете. Те могат да изпълняват многоетапни, сложни задачи от името на потребителя и да генерират свои собствени списъци със задачи. Така на потребителите не се налага да водят AI стъпка по стъпка.

„Информацията на агентите е истинска – не е реклама”, казва Тъли пред CNBC. „Не мисля, че те ще излекуват непременно рак, но ще направят ли хората по-продуктивни и ще помогнат ли на компаниите да генерират приходи? Да”.

Според доклада, генерирането на код е водещият случай на използване на GenAI, като повече от половината от отговорите в проучването посочват това като доминираща употреба. Следват чатботовете за поддръжка с 31%, корпоративното търсене, извличането и трансформирането на данни и обобщаването на срещи.

Коментар