Електромобилите са по-безопасни, с някои уговорки

Макар и в полза на електромобилите, разликата в безопасността спрямо ДВГ колите не е толкова голяма, сочи статистика от краш тестове (снимка: CC0 Public Domain)

Кои автомобили са по-безопасни: тези с двигатели с вътрешно горене или тези с електрическа тяга? Подобен въпрос често провокира разгорещени спорове между двата лагера. Нова статистика разкрива изненадващ резултат и той е в полза на електрическите превозни средства.

Специално за тези, които се чудят кои автомобили са по-безопасни – ДВГ или електрическите – ANCAP (Австралийска програма за оценка на нови автомобили) публикува обширна статистика от краш тестове. Данните сочат, че електромобилите имат пропорционално по-високи резултати при тестове за сблъсък от ДВГ колите.

ANCAP е тествала 57 електрически превозни средства, като само шест от тях не успяват да постигнат максималния резултат, което означава, че 89% са получили максималните пет звезди. В същото време от 117 превозни средства с двигатели с вътрешно горене 18 не успяват да постигнат максималния резултат, което означава, че 85% от ДВГ колите са го постигнали.

При тълкуването на тези данни трябва да се вземат предвид няколко фактора. Първо, повечето електромобили са сравнително нови модели, което означава по-модерни технологии за безопасност. Освен това, повечето от тестваните електромобили имат по-висока препоръчителна крайна цена (MSRP) и естествено се предлагат с по-всеобхватна защита.

Междувременно, групата ДВГ автомобили е доминирана от по-евтини модели от начално ниво, които не издържат тестовете на ANCAP, като Mahindra Scorpio, MG5 (нула звезди) и Suzuki Swift (една звезда). Автомобилите с три звезди като Hyundai i30 Sedan, MG3, Jeep Gladiator и Jeep Wrangler също не подобряват общия резултат.

В интервю за Drive главният изпълнителен директор на ANCAP Карла Хорвег казва, че разликата между електромобилите и ДВГ колите не е толкова голяма, що се отнася до цялостната безопасност. Но когато говорим за цена, тъй като електромобилите са по-скъпи, продажбата на такава кола с нисък рейтинг за безопасност просто е неоправдано.

Коментар