
(снимка: CC0 Public Domain)
Изглежда има огромна разлика между очакванията на бизнес-ръководителите относно готовността на техните организации за използване на изкуствен интелект (AI) и това, което ИТ лидерите смятат за възможно. Това показват резултатите от глобално проучване.
Само 16% от главните изпълнителни директори смятат, че тяхната технологична инфраструктура е неадекватна за пълноценно поддържане на AI технологията, докато сред ИТ лидерите цели 42% смятат, че наличната инфраструктура е негодна за новия тип приложения, разкри проучване сред 1100 организации, поръчано от Kyndryl. То бе публикувано в доклада на компанията за готовност на персонала за 2025 г.
Съгласуване на стратегиите
Основното действие, посочено от лидерите като фактор за успешно използване на AI технологията на работното място, е съгласуването на стратегиите за AI технологиите с по-цялостните бизнес-цели.
Но главните изпълнителни директори, участвали в проучването, са по-малко осъзнати за предизвикателствата, свързани с интегрирането на AI и автоматизацията в съществуващите системи. Проучването сочи, че 16% от главните изпълнителни директори признават, че има предизвикателства.
„Само малка група бизнеси успяват да използват AI успешно за растеж на бизнеса,“ казва Майкъл Брадшоу, експерт по практиките за приложения, данни и AI в Kyndryl.
Проучването установи, че въпреки масово разпространените опити за внедряване на AI, повечето организации в момента не се възползват от истински смислени сценарии за използване, годни да ще доведат до създаването на стойностни нови продукти и услуги за техните клиенти.
„Съгласуването на технологичните стратегии с по-цялостните бизнес-цели е основното действие, което лидерите трябва да предприемат, за да се възползват максимално от изкуствения интелект,“ обясни Ким Базиле, главен информационен директор в Kyndryl.
Инструментите за генеративен изкуствен интелект (GenAI) са най-популярният сценарий на употреба сред анкетираните. Но само една пета от лидерите съобщават, че използват анализи, базирани на изкуствен интелект, за да подобрят вземането на решения или да форсират растежа на бизнеса си. Също толкова от лидерите заявяват, че основният сценарий на употреба на изкуствен интелект в тяхната организация е разработването на нови продукти и услуги за клиентите.
Готовността на служителите
Главните изпълнителни директори и технологичните ръководители имат противоречиви възприятия и за това как служителите им гледат на внедряването на изкуствен интелект. Под половината (45%) от анкетираните топ-шефове смятат, че служителите им възприемат изкуствения интелект, в сравнение с близо три четвърти сред технологичните лидери.
Това несъответствие между вижданията на главните изпълнителни директори и на главните информационни директори се простира още по-далеч и касае това как те гледат на готовността на работната сила и как смятат, че могат да подготвят кадрите си.
Технологичните ръководители са много по-фокусирани върху повишаването на квалификацията на съществуващата си работна сила в областта на технологиите за изкуствен интелект (80%). В същото време 40% от изпълнителните директори дават приоритет на наемането на външни таланти, за да се сдобият с желаните AI умения.
Авторите на проучването съобщават, че организациите от всички сфери са възпрепятствани от несигурността относно това как да се справят с недостига на умения и как най-добре да се подготвят за бъдещите постижения в областта на изкуствения интелект. Приблизително една трета от анкетираните бизнес-лидери не са уверени, че знаят как да управляват настоящия недостиг на умения. Подобен процент съобщават, че организацията им не разбира уменията, от които служителите ще се нуждаят в бъдеще.
Уменията сега имат „бързо скъсяващ се срок на годност“, според Kyndryl. Така е, защото новите технологии и бизнес-процесите се ускоряват. Проучването показва, че бизнес-ръководителите са загрижени за предизвикателствата, пред които са изправени техните организации по отношение на обучението и повишаването на квалификацията.
Всъщност 76% от анкетираните CEO казват, че дават приоритет на преквалификацията на съществуващата си работна сила, за да се приспособят към внедряването на изкуствен интелект, вместо да наблягат на наемането на нови служители.
Въпреки това, по-малко от 4 от 10 лидери са заявили, че предприемат действия, насочени към служителите, като например провеждане на програми за преквалификация, разработване на персонализирани обучителни програми или предоставяне на достъп до външни сертификационни схеми или курсове, специфични за изкуствения интелект.
