TechNews.bg
IoTАнализиВодещи новиниМрежиНовиниСателитни

Сателитният IoT – последното парче в пъзела на глобалната свързаност

Спътниковите IoT връзки решават проблемите с комуникациите в отдалечени краища на света, където другите видове свързаност не достигат (графика: CC0 Public Domain)

Глобалният пазар за сателитна IoT свързаност и оборудване ще расте със среден годишен темп от 26%, достигайки стойност 4,7 милиарда долара до 2030 г. В момента по света има 7,5 милиона спътникови IoT връзки (регистрирани към 2024 г. ). Техният брой ще нараства бързо и пазарът ще се увеличава с по над четвърт всяка година, според ново проучване на IoT Analytics.


5 ключови фактора са готови да стимулират този растеж. Начело сред тях е технологичният напредък, който драстично намалява разходите. Доставчиците на спътникови комуникации постоянно внедряват мултиорбитални и хибридни мрежови стратегии.

Фактор е и появата на стандартизирани протоколи за свързаност. Паралелно с това правителствата инвестират в инициативи за спътниково покритие и мега-констелации. Индустриалният интерес нараства: налице е нарастващо използване на сателитна свързаност в автомобилната и транспортната индустрия.

„7 милиона сателитни IoT връзки може да изглеждат малко в сравнение с общо 18 милиарда IoT устройства, но те решават най-трудния проблем в свързаността: достигането до местата, където нищо друго не работи“, коментира Кнуд Ласе Лют, главен изпълнителен директор на IoT Analytics.

„С намаляващите разходи за изстрелване на сателити, отворените стандарти и хибридните мултиорбитални мрежи, спътниковият IoT се превърна в последното парче от пъзела за постигане на наистина повсеместна, глобална свързаност. Очакваме сегментът да нараства с над 20% годишно през следващите 5-10 години“, допълни той.

„Пазарът на сателитен IoT се развива от собствени, нестандартизирани системи – всяка от които е съобразена със собствения стек за свързаност на доставчика – към стандартизиран, мултитехнологичен пейзаж, който включва 3GPP NB-NTN, NR-NTN, LoRaFHSS и MIoTy,“ коментира Сатяджит Синха, главен анализатор в IoT Analytics. Промяната привлича както традиционните доставчици на сателитни услуги, така и нови играчи от други области на комуникациите. Те възприемат отворените стандарти, за да останат конкурентоспособни.


„От друга страна, Starlink ускорява революционните промени, като използва мащаба на капитала си и нискобюджетната си архитектура, за да се позиционира както като доставчик на сателитен “backhaul”, така и като директен доставчик на IoT свързаност. Резултатът е по-конкурентен пазар – дефиниран от отворени, хибридни архитектури, където оперативната съвместимост, мащабът и гъвкавостта вече са ключовите лостове за успех“, допълни Синха.

Възвръщаемостта на инвестициите е от основно значение – както за сателитните оператори, така и за крайните потребители, подчертават анализаторите. В исторически план сателитният IoT винаги е бил ограничен от инфраструктурата и фокусиран само върху сектори с висок марж, като морския и авиационния. Сега обаче нарастващото търсене на широколентов достъп води до големи инвестиции. Операторите ще дадат приоритет на потребителските и корпоративните пазари, поради по-високия среден приход на потребител.

„Ключовият въпрос за потребителите е дали цената на сателитните модули и абонаменти е оправдана от стойността на данните“, казва Калпеш Бавискар, анализатор в IoT Analytics. „В тези случаи на употреба, които имат голямо въздействие, като например дистанционно наблюдение, възвръщаемостта на инвестициите може да оправдава усилията“.

още от категорията

Роботи и IoT устройства тласкат пазара на решения за цифрова идентичност

TechNews.bg

Wi-Fi IoT чипсетите формират растящ и силно конкурентен пазар

TechNews.bg

Системите за управление на корпоративни активи набират скорост

TechNews.bg

Предстои преразпределяне на пазара за сателитен IoT

TechNews.bg

Шелли Груп увеличава производствения си капацитет

TechNews.bg

Очаква се възстановяване на IoT пазара през 2025 г.

TechNews.bg

Коментари