
Спътниковите IoT връзки решават проблемите с комуникациите в отдалечени краища на света, където другите видове свързаност не достигат (графика: CC0 Public Domain)
Глобалният пазар за сателитна IoT свързаност и оборудване ще расте със среден годишен темп от 26%, достигайки стойност 4,7 милиарда долара до 2030 г. В момента по света има 7,5 милиона спътникови IoT връзки (регистрирани към 2024 г. ). Техният брой ще нараства бързо и пазарът ще се увеличава с по над четвърт всяка година, според ново проучване на IoT Analytics.
5 ключови фактора са готови да стимулират този растеж. Начело сред тях е технологичният напредък, който драстично намалява разходите. Доставчиците на спътникови комуникации постоянно внедряват мултиорбитални и хибридни мрежови стратегии.
Фактор е и появата на стандартизирани протоколи за свързаност. Паралелно с това правителствата инвестират в инициативи за спътниково покритие и мега-констелации. Индустриалният интерес нараства: налице е нарастващо използване на сателитна свързаност в автомобилната и транспортната индустрия.
„7 милиона сателитни IoT връзки може да изглеждат малко в сравнение с общо 18 милиарда IoT устройства, но те решават най-трудния проблем в свързаността: достигането до местата, където нищо друго не работи“, коментира Кнуд Ласе Лют, главен изпълнителен директор на IoT Analytics.
„С намаляващите разходи за изстрелване на сателити, отворените стандарти и хибридните мултиорбитални мрежи, спътниковият IoT се превърна в последното парче от пъзела за постигане на наистина повсеместна, глобална свързаност. Очакваме сегментът да нараства с над 20% годишно през следващите 5-10 години“, допълни той.
„Пазарът на сателитен IoT се развива от собствени, нестандартизирани системи – всяка от които е съобразена със собствения стек за свързаност на доставчика – към стандартизиран, мултитехнологичен пейзаж, който включва 3GPP NB-NTN, NR-NTN, LoRaFHSS и MIoTy,“ коментира Сатяджит Синха, главен анализатор в IoT Analytics. Промяната привлича както традиционните доставчици на сателитни услуги, така и нови играчи от други области на комуникациите. Те възприемат отворените стандарти, за да останат конкурентоспособни.
„От друга страна, Starlink ускорява революционните промени, като използва мащаба на капитала си и нискобюджетната си архитектура, за да се позиционира както като доставчик на сателитен “backhaul”, така и като директен доставчик на IoT свързаност. Резултатът е по-конкурентен пазар – дефиниран от отворени, хибридни архитектури, където оперативната съвместимост, мащабът и гъвкавостта вече са ключовите лостове за успех“, допълни Синха.
Възвръщаемостта на инвестициите е от основно значение – както за сателитните оператори, така и за крайните потребители, подчертават анализаторите. В исторически план сателитният IoT винаги е бил ограничен от инфраструктурата и фокусиран само върху сектори с висок марж, като морския и авиационния. Сега обаче нарастващото търсене на широколентов достъп води до големи инвестиции. Операторите ще дадат приоритет на потребителските и корпоративните пазари, поради по-високия среден приход на потребител.
„Ключовият въпрос за потребителите е дали цената на сателитните модули и абонаменти е оправдана от стойността на данните“, казва Калпеш Бавискар, анализатор в IoT Analytics. „В тези случаи на употреба, които имат голямо въздействие, като например дистанционно наблюдение, възвръщаемостта на инвестициите може да оправдава усилията“.