TechNews.bg
АктуалноАнализиКорпоративниМениджмънтНовини

Професионалистите трябва да се научат да разбират и използват AI

Насред кариерния си път професионалистите от всички индустрии трябва да преобърнат представите си за работата – и да се научат как да вкарват генеративни AI в нея
(снимка : CC0 Public Domain)

Независимо дали става въпрос за финансовия свят, производството или правния сектор, изкуственият интелект ще промени начина, по който функционират бизнесите – и начина, по който работят хората в тези браншове. Далновидните бизнеси – и далновидните нации – повишават квалификацията на професионалистите, които са на средата на кариерния си път, за да им помогнат не само да оцелеят, но и да просперират в ерата на широко разпространения изкуствен интелект в предприятията.

Бизнесите и организациите от публичния сектор възприемат AI със светкавична скорост. Много професионалистите в различни области са изправени пред огромни промени и съответно преживяват смущения, които не са за подценяване.

Според проучване на OpenAI и Университета на Пенсилвания, ролите, които ще бъдат засегнати, включват: счетоводители, юридически асистенти, финансови анализатори, журналисти, преводачи и специалисти по връзки с обществеността. Междувременно през март 2023 г. Goldman Sachs публикува данни, които говорят, че 300 милиона работни места, изложени на въздействието на AI, ще се променят – във всички сектори.


Повратна точка

Въпреки че това е концепция, датираща от десетилетия, масовото разпространение на генеративния AI (GenAI) започна около 2022 г. с пускането на ChatGPT. Това беше зов за събуждане – както за правителствата, така и за бизнеса. Те трябва да се подготвят за неизбежните промени.

Хората над 40-годишна възраст, които са на професионални позиции и на средата на кариерния си път, са най-застрашени от сериозни смущения в работата, смята Трам Ан Нгуен, съосновател на Центъра за финанси, технологии и предприемачество (CFTE). Така е, защото предприятията интегрират AI в своите операции интензивно.

Нгуен, която е председател на организацията “Global Women in AI” и е прекарала десетилетия, работейки във финансовия сектор на бизнес-позиции, казва: „AI вече не е концепция на бъдещето. Той е тук и засяга всички на всяко ниво“=

Но това не означава, че професионалистите ще бъдат заменени, ако бъдат преквалифицирани – и това не означава само техническо обучение.

Да се научим да просперираме

Обучението по AI за нетехнически роли ще обхване професионалистите и те ще трябва да научат основните неща за изкуствения разум, да опознаят AI инструментите, с които разполагат, и да разберат сценариите на употреба на AI в своите роли, казва Нгуен.

Ще се появят три групи професионалисти, предвижда CFTE в своя анализ. Ще има: „масово изместване“ на ролите, фокусирани върху изпълнението, което ще бъде все по-автоматизирано; ще се появят „супер-заредени професионалисти“, които ще използват AI, за да разширят обхвата и мащаба; „креативните разрушители“ ще бъдат малки групи, изобретяващи нови модели, продукти и системи.

Всичко това ще е проблем за страните, които изостават в подготовката на работната сила за AI. Нужно е да се съсредоточат усилия за образоване на възрастните, работещи професионалисти – и то в голям мащаб.

Нгуен цитира проект в Сингапур, съгласно който всички мистни жители на възраст 40 и повече години са получили средства за опресняване на уменията си, като голяма част от тях са се записали на курсове, свързани с информационни технологии, в различни области, включително изкуствен интелект.

Според сингапурския вестник The Straits Times, около 555 000 души са участвали в програми, подкрепяни от проекта SkillsFuture Singapore (SSG) през 2024 г. и 520 000 през 2023 г. Това са значителни числа за Сингапур, който има население от около шест милиона. Но същото предизвикателство стои пред всички страни – в глобален мащаб.


Междусекторен призив за действие

Един силно засегнат сектор са финансовите услуги. Те имат водеща роля в иновациите и инвестициите в областта на изкуствения интелект.

Например, Bloomberg Intelligence наскоро оцени броя на работните места, които ще бъдат заменени от изкуствен интелект във финансовия сектор на САЩ – по-специално на Уолстрийт – на стотици хиляди. ИТ директорите, анкетирани от организацията, очакват средно 3% от работната им сила да бъде съкратена.

Около една четвърт от анкетираните очакват работната сила да бъде съкратена с между 5% и 10%, тъй като изкуственият интелект поема ролите, като най-засегнати ще бъдат бек и мидъл офисите.

Според проучване на фирмата за бенчмаркинг в банковата индустрия Evident, ролите, свързани с изкуствен интелект, може да са единствените „безопасни работни места“ в банковия сектор, тъй като финансовите организации „неуморно“ продължават с трансформация, базирана на изкуствен интелект.

Докладът на компанията за банковата индустрия установи, че набирането на специалисти по разработване на изкуствен интелект е нараснало с 6% през последната година, наемането на инженери по данни се е увеличило с 14%, а броят на наетите експерти по изкуствен интелект и внедряване на софтуер се е скочил с 42%.

Неизбежната трансформация на работните места

Но докато финансовият сектор се намира на „фронтовата линия“ на революцията в областта на изкуствения интелект, бързото разпространение на технологията отива далеч отвъд това. Ръководителят на отдела за изкуствен интелект в Bloomberg Аманда Стент е категорична, че „няма революция в историята, която да не е довела до трансформация на работните места“.

„Някои видове работни места се променят, някои видове работни места изчезват“, добавя тя. „Но също така няма революция в историята, която да не е довела до създаване на повече работни места като цяло. Мисля, че това е вярно за изкуствения интелект, който ще увеличи броя на много видове служители“.

Аманда Стент е на мнение, че всички работещи, независимо от ролите си, ще трябва да се научат да използват изкуствен интелект: Те ще бъдат заставени да станат ефективни потребители на изкуствен интелект, без да е необходимо да имат технически познания за неговото създаване.

Правният сектор друг е пример за традиционна индустрия, която се адаптира към изкуствения интелект. Британският регулатор на адвокатите, Solicitors Regulation Authority, наскоро разреши на адвокатска кантора да предоставя своите правни услуги изцяло чрез изкуствен интелект. От своя страна, Марк Луис, адвокат в Stephenson Harwood, специализиран в технологиите, заяви, че повечето, „ако не и почти всички, сериозни адвокатски кантори“ внедряват AI и GenAI оперативно.

Масовите сценарии на употреба включват преглед, анализ и обобщаване на документи, правни проучвания, проучване на казуси и прогнозиране на резултатите от делата, преглед и докладване за прилагането на разпоредбите по света и, разбира се, в бек-офис операциите на адвокатските кантори – например, при проверка и приемане на клиенти.

Но Луис добавя, че AI „все още“ не причинява „големи смущения“ в правния сектор. Опасенията от сътресения, при които мнозина юристи да останат без работа, не се случват.

„Има доста от обичайната технологична шумотевица около новата технология. Няма съмнение, че AI ще стане неразделна част от правния процес и адвокатурата на всички нива. Но както в много други сектори, дори това ще отнеме време за узряване на правните случаи на употреба“.

Отново на дневен ред тук излиза въпросът за обучението. Правните специалисти ще трябва да се научат как да боравят с AI в ежедневието си, как да го използват за проучвания, за създаване на документи.

„Ние, както много фирми, предоставихме на всички наши адвокати инструменти GenAI, разработени специално за нас, за да бъдат използвани в рамките на определени параметри и в съответствие с нашите политики за изкуствен интелект/GenAI“, посочва британският адвокат.

„За мен има още по-важен – екзистенциален – момент: най-голямото предизвикателство е как ние като общество се учим да разбираме, живеем и работим с изкуствен интелект. Това трябва да започне възможно най-рано и да продължи през целия ни живот“, допълва той.

Огромна бизнес възможност

В ИТ сектора изкуственият интелект е огромна бизнес възможност, но и тук новата технология трансформира начина, по който работят доставчиците. Работещите в ИТ сектора също ще трябва да се научат да работят с изкуствен интелект.

Амриндер Сингх, ръководител на операциите за EMEA и APAC в индийската фирма за ИТ услуги Hexaware, казва, че целият персонал на компанията, т.е. около 30 000 души, ще бъде обучен как да използва изкуствен интелект. Той обяснява по стряскащ начин рисковете за колегите, които не са обучени.

„Казахме, че няма бъдеще за хора с една единствена квалификация“, споделя индиецът. „Освен ако не сте свръхквалифицирани с разбиране на предметната област, както и разбиране как да използвате изкуствен интелект и технологии, просто няма да оцелеете“.

още от категорията

Провал в тестове за сигурност – никой не може да контролира суперинтелект

TechNews.bg

AI агент Kiro разработва самостоятелно софтуер

TechNews.bg

Три принципа, без които изкуственият интелект ще полудее

TechNews.bg

AI анализира разговорите в затвора, предотвратява престъпления

TechNews.bg

AI за умно управление на градските паркове и зеленина: Мадрид се пробва

TechNews.bg

AI може да замени близо 12% от работната сила в САЩ

TechNews.bg

1 коментар

Сладолед 07/07/2025 at 16:13

Елате да ви запозная с майката на майката на майката на проверките за код

Отговор

Коментари