
През февруари стартиращата компания за AI кодиране Windsurf водеше преговори за голям нов рунд на финансиране при оценка от 2,85 милиарда долара, двойно по-висока от оценката, достигната шест месеца по-рано. Тази сделка не се осъществи, а вместо това през април се появиха слухове, че стартъпът планира да се продаде на OpenAI за приблизително същата оценка: 3 милиарда долара. Но остава един голям въпрос: ако стартиращата компания се развиваше толкова бързо и привличаше интереса на рисковите инвеститори, защо изобщо би се продавала?
Въпреки цялата популярност и шум около асистентите за AI кодиране, те всъщност могат да бъдат изключително губещи бизнеси, отбелязва TechCrunch в анализ по темата. Вайб (vibe) кодерите като цяло, и Windsurf в частност, могат да имат толкова скъпи структури, че брутните им маржове да бъдат „много отрицателни”, казва източник, близък до Windsurf. Това означава, че управлението на продукта струва повече, отколкото стартиращата компания може да поиска за него.
Проблемът е във високите разходи за използване на големи езикови модели (LLM), обяснява източникът. Асистентите за кодиране с изкуствен интелект са особено притиснати да предлагат винаги най-новите, най-модерните и най-скъпите LLM, защото разработчиците на AI модели усъвършенстват своите LLM с подобрения за кодирането и свързаните с него задачи, като откриване и отстраняване на грешки (дебъгване).
Това е предизвикателство, утежнено от ожесточената конкуренция на пазара на „вайб” кодиране и помощ при кодиране. Сред конкурентите са компании с огромни клиентски бази, като Cursor на Anysphere и GitHub Copilot.
Най-лесният път за подобряване на маржовете в този бизнес е стартиращите компании да изграждат свои собствени модели, като по този начин елиминират разходите за плащане на доставчици като Anthropic и OpenAI. „Това е много скъп бизнес за управление, ако не сте в играта с AI моделите”, каза източникът.
Но тази идея идва с рискове. Съоснователят и главен изпълнителен директор на Windsurf, Варун Мохан, в крайна сметка реши да не изгражда собствен модел, което е доста скъпо начинание. Освен това производителите на модели вече се конкурират директно в AI кодирането. Например, Anthropic предлага Claude Code, а OpenAI залага на Codex.
Продажбата на бизнеса на Windsurf беше стратегически ход за осигуряване на висока възвръщаемост, преди стойността на стартъпа да бъде подкопана от самите компании, които доставят нейния изкуствен интелект, включително OpenAI и Anthropic, тъй като те също навлизаха на пазара за кодиране с изкуствен интелект.
Много хора смятат, че същият натиск върху маржовете, с който се сблъсква Windsurf, може да се отрази и на Anysphere, разработчика на Cursor, както и на вайб кодери като Lovable, Replit и други.
„Маржовете на всички продукти за „генериране на код” са или неутрални, или отрицателни. Те са абсолютно ужасни”, казва Никълъс Шариер, основател на Mocha, стартираща компания за вайб кодиране и решение за бекенд хостинг, обслужващо малки и средни предприятия. Той смята, че променливите разходи за всички стартъпи в сектора са много близки, вероятно с разлика в рамките на 10% до 15%.
В същото време Anysphere расте толкова бързо, че възнамерява да остане независима компания, след като вече е отхвърлила оферти за придобиване, включително от OpenAI, според някои източници.
През януари Anysphere обяви, че се опитва да изгради свой собствен модел, който би могъл да ѝ даде по-голям контрол върху разходите. През юли стартъпът нае двама ръководители от екипа на Claude Code на Anthropic, но две седмици по-късно тези служители се върнаха при работодателя си.
В допълнение към изграждането на собствен модел, Anysphere може би очаква цената на LLM да намалее с течение на времето. „На това разчитат всички”, коментира Ерик Нордландер, генерален партньор в Google Ventures. „Цената на извода днес е най-високата, която някога би могла да бъде”.
Не е съвсем ясно колко е вярно това. Вместо да падне, както се очакваше, цената на някои от най-новите модели на изкуствен интелект се повиши, тъй като те използват повече време и изчислителни ресурси за обработка на сложни, многоетапни задачи.
Кога това ще се промени, предстои да видим. Миналата седмица, например, OpenAI представи нов флагмански модел, GPT-5, с такси, които са значително по-ниски от тези на конкурента му Claude Opus 4.1 на Anthropic. Междувременно Anysphere веднага предложи този модел като избор за потребителите на Cursor.
Anysphere също така наскоро промени ценовата си структура, за да прехвърли увеличените разходи за използване на новия модел Claude на Anthropic на най-активните си потребители. Ходът изненада някои от клиентите на Cursor, тъй като те не очакваха допълнителни такси към плана Pro от 20 долара на месец.
Главният изпълнителен директор на Anysphere, Майкъл Труел, по-късно се извини за неясната комуникация относно промяната в цените в блог публикация.
Въпреки че Cursor е едно от най-популярните приложения за изкуствен интелект, с 500 милиона долара счетоводна норма на възвръщаемост (ARR) през юни, потребителската база на компанията може да не е толкова лоялна към продукта, ако друг разработчик предложи инструмент, който е по-добър от Cursor, казват инвеститорите.
Като се има предвид конкурентната среда и разходите, решението на Windsurf да се оттегли може да се окаже разбираемо. След като сделката с OpenAI се провали, основателите и ключовите служители на компанията напуснаха, за да се присъединят към Google в сделка, която доведе до изплащане на 2,4 милиарда долара на ключови акционери. Останалият бизнес след това беше продаден на Cognition.
Докато мнозина, включително видни инвеститори в рисков капитал, критикуваха Мохан за това, че е оставил приблизително 200 служители без роли в Google. Но източник, запознат със сделката, настоява, че придобиването всъщност е максимизирало резултатите за всички служители.
Отвъд Cursor, други инструменти за кодиране с изкуствен интелект също са сред най-бързо развиващите се от стартъпи от поколението LLM, като Replit, Lovable и Bolt, и всички те също разчитат на създателите на AI модели.
Освен това, ако този изключително популярен сектор, който вече генерира стотици милиони или повече приходи годишно, има трудности да надгради бизнеса си върху създателите на AI модели, какво би могло да означава това за други нововъзникващи индустрии?
