TechNews.bg
БизнесВодещи новиниНовини

Китай ще спечели състезанието и при товарните е-камиони

Девет китайски гиганта доминират пазар, в който Tesla и Volvo се опитват да се наложат

Товарните камиони – това е следващият пазар, който ще се електрифицира, доминиран от Китай (снимка: CC0 Public Domain)

BYD, китайският автомобилен производител, който изпревари Tesla по продажби на електрически автомобили миналата година, сега доставя електрически товарни камиони в Италия, Полша, Испания и Мексико – заедно с осем други китайски компании, които доминират на световния пазар. Китайските автомобилни производители са формирали 80% от всички 90 000 продажби на електрически товарни камиони в света миналата година, според Международната агенция по енергетика.

В световен мащаб CO2 емисиите от тежкотоварните превозни средства нарастват с почти 3% всяка година. Камионите формират 80% от увеличението. Тяхното огромно въздействие върху околната среда прави електрификацията на камионите приоритетна за всички, които гонят климатични цели – но и за техните доставчици.

Китайските компании се възползват от огромния си мащаб на вътрешния пазар, за да изнасят решения за търговски камиони, строейки фабрики къде ли не – от Мексико до Европа.

„Те носят конкурентоспособност на разходите, производствено ноу-хау и доказани технологични пакети“, казва Бил Русо, основател и главен изпълнителен директор на Automobility Limited – консултантска фирма, базирана в Шанхай.

„В много отношения те действат като двигатели за глобалните оператори на автопаркове, които искат да се декарбонизират, но нямат местни доставчици с голям мащаб“, допълва той.

В Китай електрическите камиони завзеха 22% от пазара на тежкотоварни автомобили през първата половина на 2025 г. В Европа електрическите автомобили представляват около 1% от продажбите на камиони.

Широко рекламираният камион Semi на Tesla – обявен през 2017 г. и доставен в символични количества на Pepsi през 2022 г. – почти изчезна поради повреди на компоненти, недоволство от пробега и високи разходи.


Доминирането на Китай в областта на електрическите камиони не е изненада. То произтича от 15-годишна правителствена кампания, която третира търговските превозни средства като национален приоритет и изисква производителите да произвеждат електрически превозни средства като процент от общото производство.

За разлика от Китай, правителствата в западните страни просто предлагат данъчни облекчения на индивидуални купувачи.

Китайските оператори на автопаркове вече съобщават, че техните електрически товарни камиони струват с 10% до 26% по-малко за експлоатация в сравнение с дизеловите модели, според пекинския доставчик на пазарни проучвания Commercial Vehicle World.

CATL, най-големият производител на електрически батерии в света, твърди, че акумулаторите му намаляват транспортните разходи с 35% на тон-километър.

Резултатите са насърчили китайските производители да си поставят агресивни цели. Робърт Зенг, милиардерът основател на CATL, очаква половината от пазара на товарни камиони в Китай да бъде съставен от електрически машини още през 2028 г.

Sany Group, най-продаваният производител на тежки електрически камиони в Китай, прогнозира проникване от 70% до 80%.

„Ключовият урок е, че електрификацията е успешна, когато е подкрепена от съгласувана политика, инвестиции в екосистема и стимули за приемане от крайния пазар“, каза Русо.

„Въпреки това възпроизвеждането на скоростта на Китай ще бъде трудно. Малко други страни съчетават индустриалния мащаб на Китай, вертикално интегрираната верига за доставки и координацията на политиките отгоре надолу“, допълва той.

И все пак има нещо, което забавя растежа на електрическите автомобили: зареждането представлява значително предизвикателство за камионите.


Типичният голям товарен камион се нуждае от около един мегаватчас капацитет на батерията – 10 пъти повече от най-лакомия електромобил, според Гил Прат, научен съветник на Toyota.

В Европа шофьорите на камиони получават задължителни 45-минутни почивки на всеки 4,5 часа шофиране, създавайки естествени „прозорци“ от време за зареждане.

Но шофьорите в Бразилия, Индия и други развиващи се пазари рутинно шофират от 10 до 18 часа без прекъсване, което прави зареждането от контакт непрактично.

Китай е решил проблема, като използва технология за смяна на батерии в почти 40% от своите електрически тежкотоварни камиони.

Резултатът от всичко това е, че китайските производители се разгръщат все по-динамично. В Китай само BYD има съоръжения за производство на електрически товарни камиони за износ в цялата страна. Компанията има планове за международни заводи, следвайки стратегията си за леките автомобили.

Beiqi Foton, друг голям китайски играч, вече доставя товарни камиони до пазарите на Европейския съюз. През юни китайският производител на електрически камиони Windrose обяви планове за създаване на фабрика в Джорджия, САЩ.

Много е вероятно китайските производители на електрически камиони да преобърнат световния пазар на товарни камиони, казват анализаторите. Те напомнят, че това вече се случи с електрическите коли и с автобусите – и видимо няма какво да попречи успехът да се повтори.

Като част от това китайските компании най-вероятно ще адаптират своите стратегии за навлизане на пазара. Те ще доставят компоненти там, където регулациите изискват „местно производство“, за да сглобяват на място. Другаде ще пристъпят към директни продажби.

още от категорията

36-годишен КАМАЗ стана луксозен офроуд кемпер

TechNews.bg

Пощите в САЩ ще развозват пратки с е-камионетки

TechNews.bg

Топ-производител на камиони се отказа от водорода

TechNews.bg

Ocado и Amazon залагат на роботи и еко транспорт

TechNews.bg

Камерите в камионите подобряват безопасността на пътя

TechNews.bg

Облачна услуга на Volvo предупреждава за опасности

TechNews.bg

Коментари