TechNews.bg
Водещи новиниЗелениНовини

Британците наложиха данък пробег на електромобилите

Кабинетът се надява да попълни хазната, но се очаква срив на продажбите на е-коли

Нов британски данък обещава да срине продажбите на електромобили на Острова, макар че от 2030 там ще са забранени ДВГ колите (снимка: CC0 Public Domain)

Нов данък за електрически превозни средства и някои хибридни автомобили беше обявен във Великобритания. Това ще е такса на изминато разстояние, а опасенията са, че данъкът ще засегне сериозно продажбите на електромобили.

От април 2028 г. водачите на електрически автомобили на Острова ще плащат пътна такса от 3 пени на миля. Шофьорите на плъгин хибриди пък ще плащат 1,5 пени на миля. Ставките ще се увеличават всяка година с инфлацията.

Новият данък е около „половината от ставката на акциза върху горивото, плащан от водачите на бензинови автомобили“, според независимия прогнозист на правителството, Службата за бюджетна отговорност (OBR).

Шофьорите на е-коли ще плащат таксата въз основа на това колко мили изминават, започвайки от април 2028 г. Пробегът ще се проверява ежегодно, обикновено по време на техническия преглед. Плащането ще бъде интегрирано в съществуващата система за акциз върху превозните средства.

Отчитането на пробега ще се основава на километражите на превозните средства. За тях правителството признава, че могат да бъдат манипулирани, и дори се опасява, че след въвеждането на данъка може да има зачестяване на случаите на фалшификации.

Данъкът ще се прилага за електрически превозни средства, регистрирани в Обединеното кралство, независимо къде по света се управлява возилото. Електромобилите, регистрирани в чужбина, но карани из Обединеното кралство, са освободени от таксата.


Всички нови автомобили ще трябва да бъдат електрически или хибридни от 2030 г., когато влиза в сила забрана за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили.

Очаква се новата такса пробег да донесе 1,1 милиарда лири през финансовата 2028-29 година, като ще се увеличи до 1,9 милиарда паунда до 2030-31 година. Все пак размерът на увеличението ще зависи от това колко хора ще си купят електрически автомобили през следващите пет години.

А някои специалисти в индустрията подчертават, че този данъкът ще направи електрическите автомобили по-малко привлекателни. Правителствените служби също са наясно, че таксата „вероятно ще намали търсенето на електрически автомобили, тъй като увеличава цената им през целия им живот“.

Всъщност, вече има данни, които сочат, че данъкът на пробега ще означава 440 000 по-малко продажби на електрически автомобили.

46-годишен мъж на име Стивън Уолтън от градчето Крю споделя, че е купил електрически автомобил за жена си през юли 2023 г., защото „тя искала да направи това, което е правилно за околната среда“. Сега той смята, че притежаването на електромобил „просто няма финансов смисъл“, предвид по-високата покупна цена, по-бързите нива на амортизация и новия налог.

Данъкът на миля „буквално ще бъде капката, от която чашата прелива“, казва Уолтън. „Платих повече, за да направя правилното нещо – и съм наказан за това“, огорчен е човекът. Зарича се, че това е първото и последното електрическо превозно средство в дома му.

Производителят на автомобили Ford и индустриалната организация Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) със становище, че новият данък е „грешната мярка в грешния момент“. Производителят коментира още, че британското правителство излъчва „объркващо послание“ в опита си да мотивира шофьорите да преминат към електрически превозни средства.


Местната асоциация за възобновяема енергия определи данъка като „такса, която поставя потребителите на колене“.

Може да изглежда справедливо всички автомобили да бъдат обхванати от пътната такса, но методът следва да отразява въздействието върху околната от движението на автомобила – по принцип замърсителите трябва да плащат, тоест по-голямото вредно въздействие трябва да се отрази в увеличени разходи, каза Франк Гордън, ръководител на отдела за политики в групата.

Без съмнение данъкът може да обезкуражи хората да преминат към електрически автомобили, коментира Делвин Лейн, главен изпълнителен директор на InstaVolt, която разработва и инсталира зарядни устройства, заяви. Предвид инфраструктурата за зареждане, според него, шофьорите в селските райони и с ниски доходи ще бъдат непропорционално засегнати.

Други специалисти коментираха, че в държавната политика очевидно е налице разнобой, след като неотдавна правителството обяви предложения за големи данъчни облекчения за собствениците на електрически превозни средства.

още от категорията

И шефът на Rivian с финансов „пакет“ като Мъск: 4,6 млрд. долара

TechNews.bg

Електромобилите стават по-достъпни: CATL батерия се сменя за 99 секунди

TechNews.bg

Електрически Mercedes се сдоби с изкуствен интелект Gemini 

TechNews.bg

Нова технология определя дали електромобилът ще стигне до дома

TechNews.bg

BYD изпреварва убедително Tesla на пазара за електромобили

TechNews.bg

„Магическа“ течност за е-коли обещава 10-минутно зареждане

TechNews.bg

4 коментара

:o) 01/12/2025 at 15:12

Вместо да си седят на ръцете, трябва да са на Даунинг стрийт 10 и да мятат пенита по оная врата.
Щото такъв малоумен данък директно разкрива коленичене пред петролна индустрия и “партньори”

Отговор
Скоро 30/11/2025 at 18:30

Скоро и наша ценност ще стане – защото трябва да се финансират “по-висши външни политики” някак и като не става с данъци – измислят се нови такива.

Отговор
Anonymous 01/12/2025 at 11:22

Кочината ще бъде занулена, не се притеснявай.

Отговор
jj 29/11/2025 at 11:16

Е това е карйно малоумно решение…

Отговор

Коментари