
SAP внедри нова система за лицензиране, която се оказа твърде сложна за разбиране. Компанията е залята с негативни отзиви от клиенти – засега само от Обединеното кралство и Германия, но може би е въпрос на време преди потребителите от други страни да се присъединят към недоволството.
SAP е немска компания, един от най-големите разработчици на системи за планиране на корпоративните ресурси (ERP) в света. Новата система за лицензиране обаче е като „лабиринт”, обърква клиентите и те са бесни, според отзиви в медиите.
Сложно, много сложно
Британските клиенти на SAP започнаха масово да се оплакват от новата система за лицензиране. Специализираната медия The Register я сравнява с лабиринт и потребителите са съгласни с това определение – според тях, новата схема за лицензиране на SAP е прекомерно сложна.
Междувременно компанията възроди древната марка Business Suite, за да си върне клиентите, които ѝ носеха пари в началото на века. Но според Конор Риърдън, председател на Потребителската група на SAP за Обединеното кралство и Ирландия (UKISUG), объркването относно възраждането на марката Business Suite в рамките на новия SAP облак създава трудности при подготовката на бизнес казуси за мигриране от наследени локални ERP системи към SAP облаци.
Business Suite е стара марка на SAP, която компанията използва в началото на 21-ви век, но по-късно я изостави. Сега обаче я въвежда отново, за да привлече вниманието на съществуващи клиенти, за които комбинацията от думите „бизнес” и „пакет” не е празна фраза.
Необходимо е опростяване
Проучване сред членовете на UKISUG разкри, че само 27% са били запознати с новия SAP Business Suite, представен през февруари 2025 г. с обещанието за „наистина модулен, композируем” набор от бизнес приложения. SAP обеща да включи ERP, HR и CRM системи в пакета, както и инструменти за управление на веригата за доставки и разходите.
По време на презентацията на Business Suite компанията заяви, че приложенията в пакета ще споделят единен модел на данни и потребителско изживяване, след години на интегриране на различен софтуер. SAP наблегна на консолидацията.
На въпроса какво намират за объркващо във възродения Business Suite, 61% от членовете на UKISUG посочват системата за лицензиране. Те също така се оплакват, че новата ценова система на SAP далеч не е прозрачна.
Недоволство и в Германия
От 1997 г. в Европа съществува неправителствена организация Deutschsprachige SAP-Anwendergruppe (DSAG) (Германска група на потребителите на SAP), която представлява интересите на потребителите на SAP в три страни: Австрия, Германия и Швейцария.
Членовете на тази група също са недоволни от липсата на прозрачност в цените и условията за лицензиране на SAP. В началото на есента на 2025 г. те повдигнаха този въпрос директно пред SAP.
SAP, от своя страна, заяви, че всичко е прозрачно и ясно, но потребителите изобщо не бяха доволни от този отговор. Например, Йенс Глайхман, управляващ директор на немската консултантска фирма SAP Crossload, каза пред The Register, че потребителите изпитват затруднения да разберат как иновациите на SAP ще опростят лицензирането.
„Всичко става по-сложно, а не по-просто. Имаше много хумор и смях по време на презентацията на SAP, защото представителят на SAP казваше, че всичко става по-просто, но всеки слайд беше толкова сложен, че очите на публиката се разширяваха все повече и повече”, каза той.
Старото е по-добро от ново
Първоначалната версия на Business Suite излезе през 2006 г. Тя включва старото ERP приложение ECC6. През септември 2025 г. DSAG заяви, че рестартирането на марката ще причини трудности с лицензирането на модели.
Сред потребителите липсва разбиране за разликата между новия Business Suite и S/4HANA, най-модерното ERP предложение на SAP, казва Риърдън пред The Register.
Чрез внедряване на промени и възраждане на стари марки, SAP се стреми да увеличи продажбите на новите си продукти, но в крайна сметка постига обратния резултат. Много бизнес клиенти остават на старата ECC ERP платформа и не разберат защо изобщо трябва да мигрират към S/4HANA, тъй като това би изисквало пълна бизнес трансформация, пише The Register.
Според изследователската фирма Gartner, до края на 2025 г. само около 39% от клиентите на ECC системи, които наброяват общо 35 000 по целия свят, са закупили лиценз за S/4HANA. И това въпреки факта, че системата е пусната преди повече от 10 години, през 2015 г.
Основната поддръжка на ECC ще приключи през 2027 г., а срокът на разширената поддръжка изтича през 2030 г. Но потребителите на системата очевидно не са обезпокоени от този факт – те все още са лоялни към нея, отчасти заради сложното лицензиране на нови SAP услуги.
