TechNews.bg
КорпоративниНовиниТоп новини

AI агенти ще трансформират предприятията, търговията и сигурността

2026 ще е година на въвеждане на нови удобства, които могат да дадат конкурентно предимство

(снимка: CC0 Public Domain)

Ръководителите в технологичния сектор и търговията на дребно очакват бързо увеличение на ролята на агентите с изкуствен интелект в предприятията и потребителските канали през 2026 г. Тенденцията ще промени начина, по който бизнесите управляват дейностите си, сигурността и обслужването на клиентите онлайн и в магазините.

От автоматизация на бек-офиса до многоканални търговски пътища – висшите ръководители вече се готвят за преминаването към полуавтономни софтуерни агенти, които действат от името както на компаниите, така и на потребителите. Промяната ще породи нови предизвикателства пред управлението и контрола на идентичността.

Експертите прогнозират и по-тясна интеграция на клиентските данни във физическото пазаруване и преосмисляне на архитектурите за киберсигурност, тъй като дейностите, базирани от изкуствен интелект, стават рутинни.

AI агенти в предприятията

В големите организации се очаква агентите с изкуствен интелект да преминат отвъд отделните инструменти и пилотните проекти към системни роли, вградени в бизнес процесите и ИТ дейностите.

Ръководителите твърдят, че тези агенти ще бъдат разположени в групи, със специфични отговорности в обслужването на клиенти, разработката, дейностите и киберзащитата. AI агентите ще работят в тандем с човешките екипи, а не изолирано.

„С наближаването на 2026 г. и след това възходът на агентите с изкуствен интелект ще промени цели потоци от бизнес-стойност,“ казва Карл Кинсън, главен технически директор за Обединеното кралство и Индия в DXC Technology.

„Истинският пробив не са новите инструменти; това са автономни, колаборативни агенти, които могат да действат, да се обосновават и да работят заедно с хората из цялото предприятие. Агентите, работещи с клиенти, ще предоставят бързо, персонализирано обслужване, докато хората ще се справят с казусите, изискващи високоспециализирана преценка. В бек-офиса агентната автоматизация ще автоматизира ИТ дейностите, ще ускори разработването и управлението на код и ще позволи на екипите да се съсредоточат върху стратегията, а не върху рутинно повтарящи се задачи“, допълва той.

Очаква се също така кибер-агенти с изкуствен интелект да защитават предприятията от заплахи, разработени чрез AI, реагирайки със скоростта на машината и партнирайки си с хората в екипите, за да бъдат предприятията в крак с променящите се рискове.

В рамките на този нов пейзаж успехът ще зависи от оркестрирането на цели групи агенти и възприемането на човекоподобен начин на мислене, комбинирайки техническа бързина със системно мислене, креативност и постоянно любопитство.

Бъдещето, според специалистите, принадлежи на екипите, които третират изкуствения интелект като сътрудник и изследват какво става възможно, когато хората и агентите работят синхронно.

Промени в търговията на дребно

В търговията на дребно се очаква агентите с изкуствен интелект да променят начина, по който потребителите откриват, сравняват и купуват продукти. Същевременно търговците на дребно ще експериментират с по-директно използване на данни за включване в системата във физическите магазини.


Един от фокусите е върху по-тясното свързване на приложенията за клиенти, данните за лоялност и списъците с желания с преживяванията в магазина. Това варира от целенасочени известия до по-персонализирана помощ от търговския персонал.

„Надявам се да видя по-тясна интеграция на данните за включване в системата с преживяванията в магазина, за да се подобри обслужването на клиентите във всички канали,“ споделя Майк Фантис, вицепрезидент управляващ партньор в DAC Group UK.

„Има толкова много повече, които бихме могли да направим, не само за да обединим онлайн и офлайн преживяванията, да подобрим персонализацията на физическите магазини. Не е нужно да се прави „космически инженеринг“, може да става дума за нещо толкова просто като изпращане на известие, че един от артикулите от вашия списък с желания е на промоция в магазина. Може да е рационализиране на услугите за пазаруване, ако продавачът вече знае вашия размер и история на покупките ви. Потенциалът е огромен, така че може би 2026 г. ще бъде годината, в която търговците на дребно ще започнат да бъдат по-амбициозни“, допълва той.

Без съмнение използването на агенти в електронната търговия ще нараства. Потребителите вече използват LLM в за проучвания, сравняване на цени и т.н. Сега те осъзнават факта, че могат да използват подобни услуги, за да си оформят списъци за пазаруване, да намират рецепти… така че е логично да използват агенти с изкуствен интелект, за да свършат останалата работа.

„Това има последици за доставчиците в електронната търговия по отношение на ангажираността на клиентите с марката. Трябва обаче да помним, че основната причина хората да използват агенти е удобството – да им спести време. Всички търговски марки ще трябва да преконфигурират предлагането си, за да обслужват хора и ботове! … Да бъдем подготвени за бъдещето с AI агенти означава да осигурим правилно обслужване на клиентите си във всички канали“, казваФантис.

Промяна в сигурността

Специалистите по сигурност виждат сходна тенденция при агентите за ИТ сигурност. Очаква се на все повече автоматизирани работни процеси, чатботове и агенти да бъде предоставен достъп до системи и данни, като всеки от тях ще изисква собствена идентичност, привилегии и наблюдение, за да се ограничи въздействието при компрометиране или злоупотреба.


„През 2026 г. ще видим как сигурността, базирана на идентичността, ще се измести отвъд потребителите и устройствата, за да включва API, машинни идентичности и агенти с изкуствен интелект,” казва Мат Райдър, глобален вицепрезидент по техническа поддръжка на клиенти в Exabeam.

“Организациите все повече автоматизират работните процеси и възлагат задачи на чатботове с изкуствен интелект и това ще доведе до необходимостта всеки AI агент да има собствена идентичност, привилегии и наблюдение. Предизвикателството при осигуряването на сигурността на тези агенти ще се състои в определянето на намерението, тъй като идентичностите с изкуствен интелект се различават от моделите на човешкото поведение. Това ще ускори необходимостта от унифицирано управление, което може да проследява, валидира и отменя разрешения както за хора, така и за обекти с изкуствен интелект. Организациите, които не успеят да модернизират подхода си към управление на идентичността, ще се сблъскат с критични пропуски във видимостта, които ги правят уязвими за пробиви, базирани от изкуствен интелект“, допълва той.

Очаква се и навлизането на нови модели на атаки, насочени към връзката между хората и техните софтуерни агенти.

„Тъй като агентите с изкуствен интелект вече стават част от ежедневните работни процеси, сега се появява нова заплаха: агент по средата,” казва Андре Дюран, основател и главен изпълнителен директор на Ping Identity.

“Тези агенти могат да виждат екрани, да местят курсори и да действат от наше име. Това е следващата еволюция на атаките „човек по средата“, само че сега нарушителят е софтуер. Откриването и управлението на тези агенти ще бъде едно от определящите предизвикателства пред киберсигурността. Знанието кога изкуственият интелект действа и за кого действа ще отдели сигурното от рисковото“, заключава той..

още от категорията

Бизнесите ще използват 1,3 милиарда AI агента до 2028 г. 

TechNews.bg

AI агент Kiro разработва самостоятелно софтуер

TechNews.bg

AI агентите в Windows 11 могат да халюцинират, предупреди Microsoft

TechNews.bg

Вниманието на индустрията се насочва към агентен AI

TechNews.bg

AI агенти създават сложни документи и таблици по инструкции

TechNews.bg

За първи път банка в България внедри AI агент

TechNews.bg

Коментари