
Глобалният пазар на зелен водород ще нарасне от 2,79 милиарда щатски долара през 2025 г. до $74,81 милиарда през 2032 г., при годишен темп на растеж от изумителните 60% за периода, прогнозираха анализаторите от Markets and Markets. Ключови двигатели на пазара на зелен водород са амбициите за декарбонизация, бързият растеж на капацитета за възобновяема енергия и нарастващото търсене на екологично чиста мобилност.
Влакове и кораби тръгват по света, задвижвни от водородни батерии. Това е един от най-видимите знаци, че новото гориво вече има все повече реални приложения в ежедневния живот. Съчетан с възхода на възобновяемите източници, този метод на съхранение на енергия се оказва ефективен и нерядко дори предпочитан пред батериите.
В идните няколко години производството на така наречения зелен водород ще се увеличава средно с по 60% годишно.
Алкалната електролиза доминира
Алкалната електролиза е основният сегмент на пазара на зелен водород по отношение на стойността, тъй като е технологично най-напредналата, рентабилна и широко използвана технология за електролизиране в световен мащаб.
Алкалните системи се използват в промишленото производство на водород от над две десетилетия. Те гарантират отлична надеждност и стабилна верига за доставки. Основават се на използването на евтини електролити, такива като калиев или натриев хидроксид, и не изискват скъпи благородни метали като платина или иридий. А това впоследствие значително намалява капиталовите разходи за такива технологии.
Алкалните електролизатори се отличават и с дълъг експлоатационен живот, висока оперативна стабилност и непрекъсната работа в големи мащаби. Затова са подходящи за проекти за производство на зелен водород за комунални цели.
Алкалните системи имат най-голям дял от инсталирания капацитет на електролизери в световен мащаб, оценен на над 50% от общия брой внедрявания, поради техните икономически предимства и техническа надеждност.
С въвеждането в експлоатация на нови инсталации с мощност от няколко мегавата и гигавата, алкалната електролиза остава водещата технология за привличане на пазарни инвестиции и е най-ценната.
Вятърът е най сериозният възобновяем източник
По отношение на възобновяемите източници, от които може да се добива зелен водород, се очаква вятърната енергия да доминира на световния пазар.
Пазарът на вятърна енергия е най-големият в световния сектор на зеления водород, с най-висока оценка. Основната причина е, че това е най-мащабируемият и рентабилен метод за намаляване на големия обем емисии, както и енергийно плътен възобновяем източник на енергия за производство на водород.
ВяЕЦ, особено офшорните инсталации, се считат за източник с много висок коефициент на капацитет. Те осигуряват стабилно електрозахранване на електролизерите, като по този начин се увеличава производството на водород и се намаляват производствените разходи.
Всъщност големите наземни и офшорни вятърни паркове могат да бъдат интегрирани директно с мултимегаватови и гигаватови електролизерни системи, без нужда от мрежови връзки. Това ги прави идеални за промишлени, експортни и горивни центрове.
Най-големите проекти за зелен водород обикновено се намират в региони, богати на вятър, където обширната земя или океанска повърхност позволяват значително разширяване на възобновяемия капацитет.
Освен това спадът в цените на вятърната електроенергия, напредъкът в технологиите за турбини и държавната подкрепа на пазара на вятърна енергия (където я има) осигуряват привлекателен сценарий за производство на вятърна енергия за добив на водород, насърчавайки все по-големи инвестиции.
Както се очаква, всички тези аспекти, взети заедно, ще поддържат сектора на вятърната енергия като основен фактор за производството на зелен водород през прогнозния период.
Мобилността е ключов фактор
Очаква се сегментът на мобилността да доминира на световния пазар на зелен водород що се касае до потреблението. Причината е в бързия скок в навлизането на превозни средства, задвижвани с водород.
Сред секторите за мобилност се очаква водородът за дълги разстояния да води, осигурявайки висока енергийна плътност, бързо зареждане с гориво и широк работен пробег, който надминава този на решенията с електричество от батерии, които не са подходящи за големи или непрекъснато работещи автопаркове.
Глобалните водородни коридори, задълженията за нулеви емисии и мащабните програми за внедряване са основните области, в които страните, насърчаващи водородната мобилност, се стремят да служат като основно средство за декарбонизация на товарния и обществения транспорт.
Компании като Toyota, Hyundai, Alstom и други водещи морски оператори не само укрепват своите решения, базирани на горивни клетки и водород, но и създават силно пазарно привличане чрез търсенето си.
С развитието на инфраструктурата за зареждане с гориво и нарастващото приемане на водород от операторите на автопаркове за търговска логистика, секторът за мобилност е готов да се превърне в най-големия потребител на зелен водород както по отношение на общия обем на потребление, така и по отношение на общата пазарна стойност.
