Българите мечтаят за дом и пътешествия

Повечето български картодържатели мечтаят за дом и пътешествия. Това е една от тенденциите, очертани от проучването MasterIndex България 2010.

Данните показват, че всеки двама от десет българи (19%) би инвестирал в жилище, ако има допълнителни свободни 20,000 евро, а други 10% в освежителен ремонт на дома си.

Почивката-мечта би била избрана за похарчването на тези 20,000 евро от 17% от анкетираните български картодържатели. В същото време всеки пет от сто от анкетираните би предпочел да погаси заемите си, а други 4% биха предпочели да помогнат на децата си, докато 3% биха отделили поне част от парите за благотворителност.

Най-младите български картодържатели (между 18 и 24 години) са тези, които в най-висок процент биха избрали да похарчат 20,000 евро за кола – 19% от анкетираните от тази възрастова група посочват това като предпочитана покупка, в случай че имат тези допълнителни пари.

Похарчването на допълнителните 20,000 евро за дом би бил изборът на 21% от най-младата група и на 21% от поколението между 25 и 34-годишна възраст.

В същото време значително по-нисък процент – 7%, от най-младото поколение активни картодържатели са заявили, че никога не са мислили какво биха направили, ако имат „излишни” парични средства, и те представляват групата, която най-малко е склонна да погаси дълговете си, ако получат допълнителни 20,000 евро – едва 1% дават този отговор.

От друга страна, българските картодържатели между 45 и 64 години биха предпочели да дадат тази допълнителна сума на децата си и в това отношение те значително се различават от останалата част на анкетираните групи между 18-44 години.

Инвестирането на допълнителна сума в мечтаната почивка е първият избор на картодържателите между 35 и 44 години – 21% от тях за заявили това, докато само 13% от българите между 25 и 34 години са заявили същото.

Българските мъже в по-висок процент мечтаят да инвестират в собствен бизнес – 14% срещу само 8% от жените, или в закупуването на кола – 11% срещу само 6% от жените.

29% от картодържателите, живеещи в Западна България, и една четвърт от живеещите в Северна България заявяват, че биха купили дом, ако имаха допълнителна сума, надвишавайки значително броя на българите, живеещи в останалата част на страната, които споделят мнението им. В същото време по-голямата част от анкетираните от Софийска област (20%) и Южна България (22%) биха отишли на мечтаната почивка.

MasterIndex очертава тенденцията, че картодържателите от т.нар. ниска социална класа биха похарчили 20,000 евро за кола или биха спестили сумата в по-голям процент в сравнение в хората от средната или заможна социална класа. Представителите на ниската социална класа в същото време са тези, които са най-малко склонни да дадат допълнителната сума за подпомагане на децата си.

Докато за 17% почивката-мечта би била изборът за похарчването на допълнителни 20,000 евро, то 21% от българските картодържатели заявяват, че пътуват в чужбина веднъж годишно. 41% от картодържателите заявяват, че не пътуват в чужбина.

Интересен факт, установен от MasterIndex 2010, е че жените пътуват в чужбина по малко от мъжете и че жителите на София (10%) и Западна България (14%) са групите, които пътуват в чужбина по-често от картодържателите от другите региони. Колкото повече остаряват българите, толкова по-малко пътуват в чужбина.

По-възрастното поколение български картодържатели (45-64 години) представлява най-голямата група индивиди, които плащат само в брой, докато са в чужбина – 67%. 11% от най-младите картодържатели (18-24 години) твърдят, че плащат само с дебитни карти, когато пътуват в чужбина. Същият процент от възрастовата група между 25-64 години предпочита да плаща с кредитни карти, когато пътува извън границите на България.

Според MasterIndex България 2010, мъжете са по-активни потребители на картови плащания, докато пътуват в чужбина, в сравнение с жените.

Жителите на Софийския регион са сред най-активните потребители на картови разплащания, докато са на път – 7% от тях плащат само с дебитна карта и 10% само с кредитна карта, когато пътуват в чужбина, докато други 4% плащат предимно с карта, но понякога използват и други начини. Хората от средната социална класа са тези, които най-често плащат в брой, докато са в чужбина – 63%.

Коментар