Догодина у нас ще има мрежа за презареждане на електромобили

Мрежа от станции за презареждане на електромобили ще бъде изградена в България. Инициативата е на FullCharger България, която лансира у нас станциите за презареждане на Coulomb Technologies – ChrgePoint, същите, с които в момента се гради мрежа от обществени станции за презареждане на електромобили в Ню Йорк.

Българската мрежа ще стане част от европейската, като при пътуване из стария континент потребителите на електромобили, чрез онлайн портал, ще могат да проверяват къде се намират най-близките до тях станции за презареждане по пътя им, съобщи GreenTech.bg.

“Действително в момента в България няма електромобили, – признава Весела Шаранкова от FullCharger България. – Всички производители на автомобили обаче вече имат прототипи на електромобили и ги демонстрират по авто-изложенията по света”, припомня тя. През 2011-2012 година на пазара ще се появят редица модели от почти всички производители.

Идеята на FullChager България е през 2011 в България да има напълно разработена мрежа от зарядни станции. Според калкулациите на фирмата, това ще направи възможно “горивото” за движение с електромобил да излиза с около 50% по-евтино от движението с дизелов автомобил.

“Искаме до 2011 да има 4500 станции за презареждане на електромобили в Румъния, България, Турция и региона, така че ако в края на 2011 имате електромобил, да можете да пътувате комфортно в региона”.

Как работи станцията

Всеки потребител на електромобил, който иска да ползва електро-станциите, ще разполага с RFID карта – такава, която се чете безконтактно от близки разстояния, подобна на картите за достъп в сгради. Картата може да бъде предплатена или да натрупва сметка, която се заплаща впоследствие.

Посещавайки зарядната станция, потребителят се оторизира с картата си. Отваря се капакът на “колонката” и потребителят може да включи колата си за зареждане в обикновен контакт. При това положение капакът се затваря и заключва, така че друг потребител не може да дойде и да изключи кабела.

При изтичане на сесията за зареждане потребителят получава СМС уведомление. Той посещава “колонката” отново и се оторизира с картата си, за да може да отвори капака и изключи щепсела от контакта.

Колонките се управляват от сложен софтуер, а цялата мрежа се контролира онлайн.

Българските колонки ще бъдат регистрирани в европейската мрежа, така че чрез онлайн портал потребителят ще може да провери къде има разположени станции за зареждане, къде се намират най-близките до неговото местоположение, кои са свободни за употреба. Пак в този портал потребителят ще може да провери личната си сметка, натрупана до момента, да промени телефонния номер за получаване на СМС уведомления и да редактира имейла си за получаване на писма.

Колонките, които ще се предлагат у нас, са два вида – за стандартно и за бързо зареждане. В зависимост от типа на автомобила и батерията му стандартното зареждане ще трае от 2 до 8 часа. Бързото ще трае 5 до 30 минути. Колонки за бързо зареждане се предвижда да бъдат разположени по протежение на магистралите – наример при бензиностанции, на стоянките за такси и др.

За крайните клиенти цената на електричеството ще варира в зависимост от региона и това кой електроразпределителен оператор отговаря за него. По първоначални, груби изчисления на FullCharger България, едно зареждане ще струва около 12-15 лева.

Бизнес за мнозина?

Инвестицията в колонките за презареждане няма да е дело на самата FullCharger България. Вместо това компанията ще работи с партньори, на които ще предложи няколко бизнес модела.

Разграничават се два вида партньори, според размера им. От малките, които следва да са дребни предприемачи, ще се очаква за период от 10 години да изграждат по 20 зарядни точки. От големите ще се очаква за 10 години да изграждат по 100 зарядни точки.

“Идеята е с малко средства, вложени в началото, да реализират приходи след няколко години”, посочи Шаранкова. За целта ще бъде предложена лизингова схема. По този начин се предполага, че партньорите ще могат да инвестират в колонките – всяка от които струва 4500 евро без ДДС – и да ги изплащат с течение на времето и паралелно с нарастването на потреблението им. В момента FullCharger България преговаря с две лизингови дружества за осигуряване на лизинговите условия.

Цените за заплащане на електричество пък ще са по договаряне, като “цената няма да е по-висока от тази на промишленото електричество”, увери Шаранкова.

Програмите за партньори ще покриват и специфични видове клиенти като например фирмите с голям автопарк – логистични и дистрибуторски. Според анализаторите, именно те, а не индивидуалните потребители, първи ще възприемат технологията на електромобила.

Порталите в уеб

Всички партньори в проекта ще имат достъп до портал, в който да проверяват важната касаеща ги информация. В т. нар. “хост портал” компанията, която притежава колонки, може да проверява статистика кои станции се използват, колко, с каква честота, какви приходи генерират.

В т. нар. “ютилити портал” електроразпределителните дружества могат да следят кои станции се използват, колко и как, да узнаят кои региони са най-натоварени и др. По този начин в пиковите часове те могат да ограничат подаването на ток към колонките, за да гарантират сигурността на цялата мрежа.

В портала на автопарковете големите фирми с автопаркове регистрират автомобилите си и могат да следят потреблението на автопарка си, да знат по кое време се зареждат превозните им средства, дали са готови за следващия ден и т.н.

Държавната политика

За разлика от много други страни из Европа и по света България не предлага каквито и да е стимули за закупуване на електрически автомобил – нито на индивидуалните потребители, нито на корпоративните.

“У нас има относително високи цени на горивата, така че за собствениците на електромобилите ще е по-изгодно да карат такава кола”, коментира Юлиан Николов от Министерството на икономиката, енергетикта и туризма по време на представянето на FullCharger у нас. Николов сподели, че в МИЕТ вече е формирана работна група, която да анализира политиките за стимулиране на покупките на електромобили в други страни и, съобразявайки се с фискалната политика у нас, да изготви предложение за стимули в България. Предложението на комисията следва да е готово в началото на идната година и се предвижда то да бъде официално представено в края на януари на специална конференция за електромобили.

България с потенциал за електромобилна индустрия

“В МИЕТ смятаме, че България има огромни предимства в разработване на продукти, свързани с електромобили – зарядни устройства и други”, коментира Николов. Според него, страната ни може да бъде много напред в производството на електромобили, тъй като у нас има традиции в тази област – става дума за производството на електрокари.

“Днес има голям интерес към тези възможности от страна на фирми, които се интересуват от производство на електрически маршрутни таксита и електрически автобуси за градски транспорт у нас”, каза Николов и допълни, че индустрията ни също така има добро производство на електрическо оборудване от всякакъв тип.

Университетски преподаватели потвърдиха, че в страната има ноу-хау за производството на голяма палитра от електрооборудване, свързано с електрическите автомобили и инфраструктурата за тяхното зареждане.

по темата: „Догодина у нас ще има мрежа за презареждане на електромобили”

добавете коментар...

  1. RFID-карта ли? Я помислете отново!

    Сега като искаш да си заредиш бензин – просто си зареждаш, може да плащаш в брой, и си заминаваш; не мога да разбера защо ме задължават при зареждането на електромобил да оставам електронни следи за това кой съм, какъв съм – с тия безконтактни карти, и информацията да отива моментално къде ли не – в полиция, данъчни, за маркетингови проучвания, при престъпници, и т.н… Хора, не плащайте с карти! Никъде и по никакъв повод! Не допускайте системата да ви следи! Ще дойде време да съжалявате горчиво за лекомислието си, но тогава вече ще бъде късно.

  2. Мирака

    В поръчковата статия не е споменато едно от главните предимства на електрическите автомобили, а именно че не е необходимо да се пълнят гушите на каквито и да било предприемачи и всеки може да си зарежда колата в къщи – на НЕпромишлен ток (по-евтин) и нощтна тарифа. В противен случай, като се има в предвид че пробега е доста по-малък, ще трябва 1-2 пъти седмично да оставяш колата за цяла нощ на някоя станция която може да е и на километри от дома.

Коментар