“Опитваме се да създаваме гама от емоции – интрига, вълнение, паника, успокоение и постижение в края”
Андрю Хаус, вицепрезидентпо маркетинга в Sony
За да бъде успешна една фирма, тя трябва да притежава три вида креативност: креативност в изобретенията, креативност в планирането и производството и креативност в маркетинга. Това са думи на Акиро Морита, който заедно с Масури Илкура основава Sony.
Първата японска компания с акции на Нюйорксаката фондова борса стартира като магазин за поправяне на радиа малко след Втората световна война. През 1957 компанията представя невиждано дотогава транзисторно радио с джобен размер. Впоследствие, Sony изобретява серия от транзисторно-базирани телевизори и малки аудиокасетни рекордери. През 1979 на света е представен един нов начин за слушане на музика – преносимо, или просто Sony уокмен. В следващите години японската технологична корпорация става световен лидер в електронните устройства.
Окуражена от успехите, Sony решава да разшири влиянието си и в края на 80-те влиза в медийния бизнес, като купува американската звукозаписна компания CBS Records ($22 млрд.) и едно от водещите холивудски студия Columbia Pictures ($4,9 млрд.). В резултат на тези сделки, днес Sony е главна сила в развлекателната индустрия – №1 филмово студио (дистрибутор на половината от всички цветни филми правени някога) и №1 в звукозаписния бизнес (Sony BMG и Sony Music Entertainment Japan). В допълнение, компанията влиза и в конзолния бизнес със Sony PlayStation (№1 конзола в момента), а марката Sony Ericsson е сред най-продаваните мобилни телефони.
Ако се върнем към думите на Акиро Моритаза креативността в маркетинга, за Sony това не означава просто умни реклами, а дълбоко проникване в умовете на потребителя. Например, Sony знае, че PlayStation играчите обичат да намират знаци и разнищват загадки. Затова и рекламите на Sony са като “знаци” – млад мъж върви по улиците на града и вижда знаци, които предсказват някое събитие, а манекените от витрините енигматично сочат нещо, което ще се случи. Главният герой е в центъра на собствената си игра, той трябва да следва знаците, за да спаси принцесата. “Опитваме се да създаваме гама от емоции, които да доставим в играта – интрига, вълнение, паника, успокоение и постижение в края”, казва Андрю Хаус, вицепрезидент на маркетинг отдела.
Sony вярва, че следващият голям бум в електронния бизнес няма да дойде от единично електронно устройство. Президентът Кунитаке Андо , вижда бъдещето в серия от устройства, свързани по един по-удобен начин в мрежова домашна система. Докато настоящето все още се храни от телевизори, компютри и други устройства, $62-милиардното Sony ще направи всеки един от тези компоненти – със силно име, което ще даде допълнителен тласък от витрините.