Акционери бягат от балона Facebook?

Поддръжниците на теорията за новия интернет балон имат нов аргумент в своя полза. Група акционери на Facebook продават акции на обща сума 1 милиард долара, вероятно уплашени от бързия ръст на капитализацията на социалната мрежа.

 
Инвеститори, анкетирани от Ройтерс, не очакват стремителният ръст в цената на Facebook да продължи и занапред, поради силната конкуренция от страна на социални мрежи в други страни, като китайската Renren
 

Става въпрос за голяма група инвеститори, твърди Ройтерс, позовавайки се на петима добре информирани източници. В момента тези акционери могат да продадат акциите си единствено на вторичните борси, тъй като Facebook все още не е публична компания. Твърди се, че въпросните акционери са готови да се разделят с акциите си дори и с отстъпка.

Не за първи път групата се опитва да продаде акциите си. Тя пробва да направи това по-рано, когато пазарната капитализация на Facebook бе оценена на 90 милиарда долара, но не успя. Сега акционерите се опитват да продават при оценка от 70 млрд. долара за Facebook.

Част от замесените в транзакцията са служители на Facebook и очакват одобрение от ръководството на компанията, съгласно вътрешните правила.

Според анализатори, инвеститорите се опасяват, че ръстът в бизнеса на социалната мрежа изостава от ръста на нейната стойност. С други думи, те смятат, че Facebook е надценена.

При сегашната оценка е действително сложно да се оправдаят инвестициите, коментира Самит Джейн, партньор в CMEA Capital. Трудно е да си представим, че в близките няколко години стойността на компанията ще расте бурно и ще достигне примерно 270 млрд. долара, смята експертът.

В началото на годината банка Goldman Sachs и руската група Digital Sky Technologies инвестираха 500 милиона долара във Facebook. Тогава компанията бе оценена на 50 млрд. долара, а в началото на април стойността й достигна $80 млрд.

Расте пазарната капитализация не само на Facebook, но и на други интернет компании. Сайтът за търгове Groupon струваше 5,3 милиарда долара през декември 2010 година, а днес се кани да излезе на борсата с цена от 15-25 млрд. долара. Китайската търсачка Baidu пък зае първо място по ръст на акциите в Топ 100 на Nasdaq със 134% за миналата година.

При тези зашеметяващи ръстове, индексът на технологичните компании на NASDAQ е на път да достигне максималната си стойност за последното десетилетие.

Все повече анализатори обаче предупреждават за появата на поредния дотком балон. Подобно явление се наблюдаваше в края на 90-те години на миналия век. Балонът се спука през март 2000 г., когато акциите на интернет компаниите рухнаха, а индексът Nasdaq Composite падна със 100 пункта.

Кризата от 2000-та година струваше на индустрията 5 трилиона долара, а възстановяването на пазара започна чак през 2004-та.

Според Гартнър обаче, подобен балон сега е малко вероятен. След летящия старт ще последва известно отрезвяване на пазара, след което ръстът ще продължи, но с по-умерени темпове, прогнозира анализаторската компания.

В края на 90-те години се появиха огромен брой малки интернет фирми с неефективни бизнес модели, като именно те бяха една от причините за балона. Сега компаниите се създават с точни разчети и бизнес планове.

Инвеститори, анкетирани от Ройтерс, не очакват стремителният ръст в цената на Facebook да продължи, поради силната конкуренция от страна на социални мрежи в други страни. Такава мрежа например е китайската Renren, която очаква да привлече 500 милиона долара при предстоящото си IPO.

Коментар