Тригодишният Скайп реабилитира дотком бизнеса

Може ли нещо да спре Скайп, безплатната услуга за разговори през Интернет? Сигурно този въпрос си задават всички телефонни оператори, които едва ли са си представяли, че един ще се конкурират с подобно явление.

В края на миналата седмица “ураганът” Скайппремина психологическата граница от 100 (сто!) милиона потребители по целия свят. Докъде ще стигне Скайп?

Най-вероятният отговор е: до всеки РС с връзка към Интернет. Засега не се вижда бариера пред разпространението на услугата, която всеки може да ползва, като просто си изтегли безплатно софтуера от www.skype.com или по избор от стотици други сайтове.

За да разговарят помежду си, потребителите и от двете страни на линията трябва да имат инсталиран Скайп софтуер на компютрите си, микрофон със слушалки и връзка към Интернет. Но Скайп не е само гласови разговори. Услугата предлага още обмен на съобщения в реално време, или казано по-просто чат (за което не ви трябва дори аксесоара микрофон+слушалки), а вече и видео комуникация. При цени от около 20 лева за най-елементарна USB видеокамера, не съществува никаква пречка 100-те милиона потребители на Скайп да се опознаят и визуално, в реално времеJ

Според наблюдателите на Интернет пазара, само липсата на фантазия може да ограничи разрастването и приложението на Скайп. Колкото повече са потребителите, толкова по-голяма стойност придобива услугата. В Скайп са наясно с тази закономерност в Интернет бизнеса и последният им ход показва решимост за тотална експанзия на пазара. Едновременно с новината за 100-милионния потребител, компанията обяви, че е сключила споразумения с EMI Music Publishing и WarnerMusic Group за продажба на аудио клипове от колекциите им под формата на сигнали за позвъняване.

Срещу допълнителна такса Скайп предлага на потребителите си също възможност да набират фиксирани и мобилни телефонни номера по целия свят. На още по-високо ниво са услуги като гласова поща и пренасочване на повикванията. Като глобална услуга, Скайп се поддържа на 27 езика.

Историята на Скайп всъщност е един реванш на дотком бизнеса, който в първия си полет се спука като балон и си заслужи именно този прякор. Изтрезняването явно се оказа много здравословно за Интернет предприемачите. Скайп стартира преди по-малко от три години, за да достигне днес 100 милиона потребители по цял свят. През септември 1995-та компанията стана собственост на он-лайн аукциона eBay срещу 2,5 милиарда долара. От тогава досега Скайп е почти удвоила броя на потребителите си. ■

Коментар