Сензори следят доматите от почвата до трапезата

Сатору Хаяши е заместник-председател на борда на директорите във Fujitsu Technology Solutions. Икономист по образование от Токийския университет, Хаяши-сан е и президент на Японския бизнес съвет в Европа. Организацията представлява компании от Страната на изгряващото слънце, подпомагайки работата им на Стария континент. Въпреки натоварената си програма по време на Fujitsu Forum 2011 в Мюнхен, Хаяши-сан разговаря ексклузивно с TechNews.bg за бъдещето на облачните технологии и подобряването на качеството на човешкия живот. Области, в които компанията Fujitsu се чувства отговорна да се развива.

Г-н Хаяши, Fujitsu залага много на бизнеса с облачни услуги. Не смятате ли, че трябва да има общи регулации, приети от вас и вашите конкуренти, за да се стимулира този пазар?

В индустрията има инициативи за стандартизация на нивото сигурност. Но мисля, че това ще отнеме време.

Колко време ще е необходимо?

Не бих могъл да зная. Изискванията към сигурността зависят от доставчика на услуги. Ако говорим за доставчиците на облачни услуги в публичния сектор – техните изисквания могат да не са толкова стриктни колкото предложенията за облачни услуги към частни фирми.

И личното ми мнение е, че най-вероятно индустрията няма лесно да разпространи помежду си общи стандарти за сигурност. Затова в предлагането на облачни услуги ние от самото начало въвеждаме собствени правила зa сигурност, основани на доверие, и нивото ни на сигурност е по-високо.

Кое е типично за японския ИТ пазар в сравнение с европейския?

Японският ИТ пазар е склонен към затвореност, особено в миналото беше така. Основно е схващането, че всеки клиент има различни изисквания и от негова гледна точка той би желал да има на разположение различни решения, разработени специално за него. Ако говорим за модификации, клиентите в Япония са по-взискателни, отколкото европейците.

Смятате ли, че като потребители японците са по-информирани от европейците?

Не бих казал. Мисля, че по-скоро японските клиенти са свикнали да разчитат на поддръжка от страна на самия ИТ вендор. В повечето случаи доставчиците заделят бюджети за следпродажбена поддръжка. Така че клиентите получават цялостно решение. За разлика от Европа, където ИТ отделът на клиента решава как да организира следпродажбеното обслужване и избира измежду много доставчици на услуги.

И що се отнася до взаимоотношения между ИТ вендори и клиенти, в Япония те са много по-близки, отколкото тук, в Европа.

Имахте силни позиции с компютрите за потребителския пазар. Но напоследък Fujitsu сякаш се представя по-скромно в този сегмент. Каква е причината?

За потребителския пазар сменихме курса още преди три години. Имахме потребителски и професионални линии и при настолните, и при преносимите компютри. Да се поддържат две различни продуктови линии е доста скъпо, защото потребителските продукти аутсорсвахме в Китай, а бизнес продуктите се произвеждаха във Fujitsu Япония. Потребителските продукти се оказаха труден бизнес, често имахме проблеми с нереализирани наличности, което се отразяваше отрицателно на компанията. Доста скъпо начинание.

Затова, когато компанията стана 100% Fujitsu, ние обединихме тези две продуктови линии. Сега имаме само една продуктова линия, в която предлагаме компютри за бизнес клиенти и за крайни потребители. Към потребителя са насочени най-вече продуктите ни от нисък клас. Може да смятате, че присъствието ни на потребителския пазар е по-слабо от преди, но причината е, че решихме да оптимизираме разходите и процесите в компанията. Усилията ни, насочени към увеличаване на продажбите в потребителския сегмент, са не по-малки от тези за продажби в бизнес сегмента.

Как според вас компютърните технологии могат да повлияят положително на развитието на обществото в бъдеще?

Това е любимата ми тема. Мисля, че информационните и комуникационни технологии могат силно да подобрят качеството ни на живот. Нашата визия е „човекоцентрично интелигентно общество“ (Human Centric Intelligent Society).

Земеделието например е най-вече ръчно обработване. В много страни то вече се сблъсква с проблемите на приемствеността. Хората, които обработват земята, остаряват, а техните деца не искат да стават фермери. Трябва да има начин познанията им да се съберат и споделят с хора, които искат да бъдат земеделци. Fujitsu работи тясно с тях при създаване на своите технологии.

Бихте ли разказали за някоя от тези технологии?

Например, сензорната технология. Fujitsu има сензори, които се поставят в почвата, за да уловят влажността й, да определят какво наторяване е необходимо и неща от този род. Имаме също камера, която пази записи как фермерът е организирал деня си. Всичко това се улавя и съхранява в огромна база данни и може да бъде споделено с хората, инвестирали в бизнеса. Самите фермери или компаниите, които купуват земеделски продукти, могат да следят как се добиват доматите и т.н.

Имаме подобно решение и в млекопроизводството. Една област, в която досега също не са се използвали информационни технологии. Пак използваме сензори, за да проверим състоянието на кравите и това дали те са здрави или пък обратното. Кравата трябва да е бременна, за да дава мляко, нали така? (журналистът вдига рамене – б.ред.) Състоянието й се наблюдава и всички данни постъпват в информационна база.

Има много, много области, в които технологиите могат да се приложат. А когато съберем информацията и приложим механизъм за нейното анализиране, получаваме мъдрост, извлечена от практиката.

Компаниите в наши дни обичат имиджа на загрижени за природата. С какво поведение се заслужава подобен етикет?

Fujitsu беше отличена като най-зелена ИТ компания от Computerworld. Правим много, за да можем да се наречем „зелена“ компания. Едно от нещата, изложени на тазгодишния форум, е нашият лаптоп Zero-Watt. Той не консумира енергия в режим на готовност. Опитваме се да ограничим потреблението на електричество в оборудването ни по всеки възможен начин.

По-евтино ли е за индустрията да произвежда „зелени“ ИТ продукти?

Не мисля така. За да произвеждаш „зелени“ продукти, трябва да направиш допълнителни инвестиции в разработването и създаването им като устройства. Разходите не са по-малки. Но мисля, че ИТ компаниите като нас трябва да правят това от отговорност към обществото. И ще продължаваме да го правим.

Понякога клиентът трябва да плати по-висока цена за продукта, за да се покрият някои от разходите. Нашият аргумент е – да, малко по-скъпо е, отколкото при конкуренцията, но ако помислите за себестойността на притежание и това, че консумацията на електрическа енергия е ниска и в дългосрочен план разходите ви са по-малки – решението на конкуренцията излиза по-скъпо. Когато става дума за консумиране на енергия, нашите продукти по-ефективни.

Въпросите зададе Николина Филипова

Николина Филипова

Николина Филипова

Коментар