Как социалните мрежи осребряват аудиторията си

Въпросът за бизнес модела на социалните мрежи става все по-актуален предвид излизането на борсата на най-популярната от тях – Facebook. Анализаторите определиха IPO-то на Facebook като най-голямото за интернет компания. Какво дава основание на инвеститорите да купуват скъпи акции на един чисто виртуален проект при огромен риск?

 

Според информацията, подадена от Facebook в Комисията по борси и ценни книжа (SEC), проектът на Марк Зукърбърг изкарва по 4,5 долара годишно от един потребител. От големите интернет компании по-малко от Facebook заработват само сайтовете на Twiiter и Microsoft, показва скорошно проучване на CNN Money, което стъпва на данни от последното тримесечие на миналата година. Най-големи пък са приходите на Google.

Към края на 2010 г. над 90% от приходите на Facebook идваха от реклама. Една година по-късно делът на рекламата падна до 83%, а останалите 17% се падаха на плащания от компании, които разработват приложения за Facebook, например игри. Популярната виртуална ферма Farm Ville донесе 12% от приходите на Facebook през 2011 г.
По данни на Emarketer, почти половината от цялата интернет реклама в САЩ се пада на големите играчи – Facebook, Google, Yahoo, Microsoft и AOL. През 2011 г. делът на Facebook възлиза на 14%, което отрежда първо място на мрежата, но експертите прогнозират, че още през тази година Google ще излезе на първо място.
На Facebook се падат 20% от цялото време, прекарано от потребителите в интернет, което се счита за голямо предимство на мрежата. По данни на самата компания, през декември 2011 г. времето, прекарано от всички потребители във Facebook, възлиза средно на 9,7 милиарда минути на ден.
Като един от най-успешните видове реклама в интернет се счита поведенческата или таргетираната, която показва на потребителя стоки и услуги в зависимост от неговите настройки в профила и заявките към търсачката. Например, ако една жена промени статуса от необвързана на ангажирана, то на нейната страница ще се появят рекламни банери с предложения за сватбени магазини.
Facebook знае какво харесват потребителите, какво слушат и гледат, къде пътуват и дори с какво се хранят. Това предполага точно попадане в целевата аудитория, смятат специалисти – 90% срещу 35% средно за пазара.
Статистиката показва, че един потребител на Facebook има средно по 229 приятели в мрежата. Ако даден потребител отбележи с „харесвам” страницата на продукт или услуга, то шансът неговите приятели да запомнят тази стока се увеличават с 60%, твърди Nielsen, давайки още един коз в ръцете на „социалните” маркетолози.
Зависимостта от рекламата на Facebook обаче крие и сериозен риск за развитието на проекта. При пазарна оценка от 104 милиарда долара, с която Facebook излезе на борсата, и при сегашните нива на приходи от само няколко милиарда долара, ще е необходимо чудо, за да бъдат оправдани очакванията на инвеститорите.
Все пак пазарът на реклама е ограничен и на него оперира не само Facebook – там са мощни играчи като Google, при който моделите за осребряване на аудиторията са далеч по-изчистени и работят безотказно вече много години. Балон ли е Facebook ще се разбере скоро…
 

по темата: „Как социалните мрежи осребряват аудиторията си”

добавете коментар...

  1. Johnny

    ооо, не съм съгласен! маркетингът става все по-изобретателен. няма начин маститите компании с големите пари да не измислят все по-гениални начини за облъчване на аудиторията. Още се лутат по социалките, но ще му намерят цаката на потребителя. Сега е много модерно във FB. Нищо чудно, че така добре се продаде публично.

  2. Ива

    За всичко си има софтуер и начини потребителите да отстранят рекламата независимо каква е.

Коментар