Магистралите имат потенциал за гигавати слънчева енергия

Около магистралите могат да се поставят шумозащитни стени от фотоволтаични клетки – те ще генерират десетки мегавати нови PV мощности (фото: Staatliches Bauamt Augsburg)

Ново проучване на Германския федерален институт за изследване на магистралите (BASt) разкри огромен потенциал за разгръщане на фотоволтаични системи по пътищата и магистралите на страната. Десетки гигавати могат да „изникнат“ по протежение на пътните трасета.

Германската BASt оцени потенциала за изграждане на фотоволтаични инсталации по магистралите на страната в проучване за Федералното министерство на транспорта. В него се казва, че в Германия има около 50 000 км магистрали и те могат да станат локация на инсталиране на най-малко 24 GW фотоволтаици. В по-оптимистичния сценарий става дума за двойно повече – до 48 GW слънчев капацитет.

Шумозащитните бариери по протежение на магистралите биха могли да добавят 3,2 GW до 4,2 GW. Към това следва да допълним и зоните за паркиране, които са терен за още около 1 GW до 1,2 GW. Други видове вертикални прегради и зоните за почивка могат да поемат още малко: 0,5-0,6 GW и 0,13-0,15 GW съответно.

BASt подчерта, че пътните настилки са изцяло изключени от тази оценка. Проучването анализира потенциала в цялата страна, без да изследва конкретни райони, поради липса на данни за собственост върху земята и ограничения за опазване.

Инициативата на немския институт не е случайна. Federal Autobahn GmbH вече разработва национален регистър за идентифициране на обекти и съоръжения, подходящи за разполагане на системи за добив на слънчева енергия. В този проект организацията взема предвид икономическата осъществимост на изграждането и експлоатацията на подобни системи.

Бъдещите фотоволтаични инсталации ще могат да добиват електричество за собствена употреба на дружеството, но то планира да предостави права и на трети страни – на общини, жители или инвеститори за разработване на слънчеви инсталации.

Държавният секретар Сузане Хенкел каза, че министерството на транспорта в страната се готви да започне да оценява възможностите за включване на слънчеви системи по време на планирането, строителството и разширяването на магистрали, за да увеличи максимално потенциала за производство на чиста енергия.

Швейцария също проучва осъществимостта на проектите за изграждане на фотоволтаични системи по протежение на магистралите. Там вече е на ход построяването на 14 MW слънчева централа над магистрала в кантон Фрибург.

В България дължината на действащите автомагистрали е 879 км, а първокласните пътища са общо 29759 км, по данни на Националния статистически институт. По протежение на тези пътни артерии почти няма шумозащитни бариери или други съществуващи защитни прегради.

Коментар