ЕК ще „дърпа ушите” на мобилните доставчици

Заблуждаването на потребители очевидно е погрешен бизнес модел и също така е в противоречие с духа на правилата на ЕС за защита на потребителите”, заяви Вивиан Рединг

Заблуждаването на потребители очевидно е погрешен бизнес модел и противоречи на правилата на ЕС за защита на потребителите, заяви Вивиан Рединг

Европейският пазар на онлайн и мобилни игри и приложения процъфтява. В тази индустрия са заети над 1 милион души и се очаква стойността й през следващите пет години да достигне 63 млрд. евро, съобщи Европейската комисия.

Според външно проучване на Bitkom (асоциация, представляваща сектора на далекосъобщенията и ИКТ в Германия), само в Германия приходите от покупки в приложения са се удвоили между 2012 и 2013 г., достигайки 240 млн. евро. Над един милион от клиентите са деца и младежи на възраст между 10 и 19 години.

По данни от платформата за анализ на мобилни приложения Distimo, източник на около 80% от приходите на доставчиците — оценявани на над 10 млрд. евро годишно — са покупки, направени от потребителите в рамките на самото приложение („покупки в приложение”), за да получат достъп до специално съдържание или функции.

В момента над 50% от онлайн игрите на пазара на ЕС са рекламирани като „безплатни”, въпреки че те често са свързани с понякога скъпи покупки в приложенията. Често потребителите не осъзнават, че харчат пари, тъй като плащанията с техните кредитни карти се извършват автоматично. Децата са особено уязвими от продажбата на „безплатни за изтегляне” игри, които обаче не са „безплатни за игра”.

В отговор на оплаквания от цяла Европа днес и утре (27 и 28 февруари) Европейската комисия ще се срещне с представители на национални правоприлагащи органи и на големи технологични компании, за да се обсъдят тези проблеми. От предприятията в сектора ще бъде поискано да се ангажират с предлагане на решения в ясен срок, за да се осигури подходяща защита на потребителите на мобилни приложения.

„За да може секторът да реализира своя потенциал, потребителите трябва да имат доверие в новите продукти. Заблуждаването на потребители очевидно е погрешен бизнес модел и също така е в противоречие с духа на правилата на ЕС за защита на потребителите”, заяви Вивиан Рединг, заместник-председател на Европейската комисия и комисар на ЕС по въпросите на правосъдието.

Коментар