Нова услуга намалява катастрофите

Около 7% от пътнотранспортните инциденти са причинени от набиране или разговори по мобилен телефон по време на шофиране, сочи проучване на американската Национална администрация за безопасност на трафика по магистралите.

Проучването се базира на записи от “черни кутии”, монтирани в колите. През миналата година в катастрофи са загинали над 41 хиляди души.

Шофьорите трудно се отказват от навика да разговорят по мобилния телефон, когато управляват колите си. Баща на 12-годишно момче, прегазено от говорещ по мобилен телефон шофьор, признава пред Асошиейтед Прес, че дори и след този случай му е коствало неимоверни усилия да не използва хендсета по време на кормуване. Сега Тиатър е част от екипа на компания, опитваща се да спре по технологичен път подобни инциденти.

Да изключиш телефона си или да не отговаряш на повикванията – това са изключително трудни неща, споделя той. Хората са свикнали да отговарят на повикванията и се придържат към навика си, дори когато шофират.

Канадската софтуерна компания Aegis Mobility има решение на проблема. Нейната програма DriveAssistT открива дали мобилният телефон се движи със скоростта на колата. Когато установи това, софтуерът алармира клетъчната мрежа да задържи повикванията и текстовите съобщения, докато не спре карането.

Програмата не блокира напълно входящите повиквания. Обаждащият се ще чуе съобщение, че човекът, когото търси, в момента шофира. Той може да натисне бутон и да остави спешно съобщение, което ще бъде доставено при първа възможност.

Няколко американски щата, сред които Ню Йорк и Калифорния, въведоха закони, ограничаващи разговорите по мобилен телефон при шофиране. Но все още е разрешено използването на хендсфри устройства като например Bluetooth слушалки и микрофон (хедсети).

Проучванията обаче сочат, че хендсфри не помага в случая. Опасно всъщност е разсейването при набиране на номер или разговор по телефона, а не толкова отделянето на ръката от волана.

Софтуерът на Aegis работи на смартфони под управлението на Windows Mobile, както и на апаратите със Symbian, предлагани от Nokia и Sony Ericsson. Програмата използва GPS чип, за да улавя движение, и сигнали от клетъчните станции. Ако телефонът има Wi-Fi антена, тя също може да влезе в употреба, обясняват от Aegis.

За да работи, софтуерът се нуждае от поддръжка от страна на операторите. Aegis все още не е сключила споразумения с телекоми, но в момента води преговори и очакванията са в началото на следващата година услугата да стане достъпна чрез няколко оператора. Месечната такса ще варира от 10 до 20 долара за едно семейство.

Софтуерът може да бъде настройван и управляван отдалечено през уеб сайт. Например, да алармира родителите, когато техните деца се надбягват с колите, или пък мениджърите в компаниите за движението на служителите.

Канадският разработчик лансира своя мобилен софтуер в партньорство със застрахователната компания Nationwide Mutual Insurance Co. Клиентите на застрахователя ще получават отстъпка от 3 до 10%, ако използват софтуера DriveAssistT.

Коментар